Pages

December 6, 2014

Berapa bajet kah saya punya bajet?

First off all, saya memang bajet. saya bukan kedekut tapi saya memang bajet bila bab jalan-jalan especially pasal accomodation.

Tahu x saya xpenah bawak lebih dari seribu ringgit ke mana mana saya pegi? dan ada beberapa trip ke luar negara bajet seribu include tix return. (thanks airasia!)

dulu dulu AA deal memang murah.
JOGJA
saya pegi jogja tiket return brp jek. seratus kot? ke rm50? saya cuma bawak RM600. 200 daripadanya memang allocate utk accomodation (i wont say hotel, sbb err saya tido hotel ke? ahhaha), transport and makan. pegi 7 orang. saya kutip 200 setiap seorang (supaya takda sesapa short duit and selalunye bila pegi dengan grup kekadang orang ni bayarkan dlu, orang ni bayarkan lepas tu, lepas tu lupa nak kira la ape la last last short duit). sewa kijang 2 hari (ngam2 naik 7 orang), tido 4 malam rasanya, ngn makan. 200 memang ckup, jadi balance 400 tu semua utk shopping.

New Delhi-Agra-Jaipur-Mumbai (7 hari)
first trip g India pon rasanya saya cuma tukar RM700? xberapa igt. tapi half of it goes to transportation and hotel. Rough bajet almost seribu
- ticket KUL- New delhi dengan balik Mumbai-KL (total dalam RM200, gila murah okeh).
-tiket dr New Delhi g Mumbai (RM250, fly dengan Air India)
-transport dengan hotel untuk 5 malam, makan, spent about RM500 ( we went to 5 cities in 7 days, 2000km punya journey). belen shopping. average hotel dalam 1000 rupees, (lebih kurg 50-60) tu pon kebanyakan bilik family suite. sebab plan pegi 4 orang. last2 tggl 2 orang jek.

New Delhi-Jaipur-Jodhpur-Agra-New Delhi (14 hari)
second trip longer. Kali ni tiket return KL-New Delhi-KL about RM330
bawak cuma seribu. rasanya half jugak spent utk trasnport, makan dengan hotel. average hotel tetiap malam dalam 700 rupees (paling murah kitorg tido kt agra, 400 rupees, lebih kurg RM22 satu malam. takda ekon tapi masa tu Mac, dah nak end winter, pon sejuk. malam2 suhu drop sampai 14 degrees.

Kolkata-New Delhi-Srinagar-Pahalgahm-New Delhi-Kolkata
ni last trip aritu, kami spent more on flight ticket sebab tukar date plus beli tiket baru utk my husband. tiket return new delhi-srinagar cost us almost Rm1600 for 2 person. (gila mahal tp pejam mata sebab June is summer (weii panas gile kenot tahan thats why kiotrg nk g srinagar jugak at least sejuk dr tempat lain). tiket return Kl-Kolkata dah 600 sorg. giloes mmg kali ni duit perabeh kt tiket je.
Kali ni pegi tak tukar duit langsung, semua suami tanggung. tu pon dia bawak seribu lebih je haha. tido berapa malam je, sebab 2 malam memang tido dalam ketapi (22 jam journey dr Kolkata-New delhi, 44 jam total duduk dlm ketapi haha), dan satu malam tido kt epot Kolkata (sejuk nak mati).

Pegi kemboja pon sama, cuma bawak dlm 100 dollar (erk dh 4 x g kemboja),g singapore bawak seratus dollar, g thailand bwk 200 ringgit, haih ape lg.

gua memang bajet bajet punye org. kalau dlm malaysia pon kitrog suke tido tmpt unik mcm chalet comel comel, tak pnah tido high end resort ke, rasanya hotel paling mahal kitorg tido dalam malaysia ni kt langkawi. masa tu kononnya nak bercuti, tido kt HIG (hotel baru bukak sgt masa tu, dpt RM230 utk total 2 malam).

kitorg tak prefer tido hotel mahal2 (ratus ratus) sebab
-selalunya sekadar utk letak beg. kitorg klu berjalan, memang celik mata dari subuh sampai tengah malam baru balik. buat apa kasi beg duduk dlm bilik mahal2.
-bajet (haha). kekadang x semestinya kemudahan hotel tu pakai gak pon. and ada je hotel murah yg selesa. (macam tune!) kalau ada tune, memang tido tune. x kesah pon nk add ekon ke ape sbb aku memang xsuka tido dlm ekon, takda tv? haih ckup la dh keje ngn astro ni, siang malam pg ptg tgk tv, bnda trakhir aku nk buat bila travel adalah tgk tv!) . utk RM50 satu malam kt tune, dpt katil best,ada power shower, dah ckup bg aku. skang pon bnyk je hotel bwh RM80 yg okey.
-i need a good night sleep. but a good sleep doesnt mean you cannot get it from budget (ye ke?).
for me as long as i have a pillow, i can sleep anywhere. dari zaman buat keje volunteer dulu, smpi keje kt NGO (limit bermalam cuma RM120, selalunya berjimat gila cuba cari hotel yg lg murah), stended dh tido atas lantai. sleeping bag is my second katil dlu. tido kt lantai sekolah, lantai umah orang, jd bila dpt tido dlm bilik rasa sykur sgt. bnyk dh hotel aku tido kt dlm malaysia ni bawah RM70, skang semua hotel dh ok, nak nak yang baru. smua bed selesa, ada duvet putih tu, ada ekon ada tv so apa lg mahu?

btw, katil kat umah aku dah best sangat. tetiap malam aku tido atas katil yg selesa, sekali skala tido hotel murah xda nye menjatuhkan standed aku ke ape hehe.

tepuk dada tanya selera. ikut suke hati nak tido hotel bajet berapa, tapi kalau bab accomodation, memang selalunye aku bajet kat situ. sebab kalau travel seminggu nak duduk hotel harga 200, dah 1400 utk seminggu. bnyk tu. kalau poket tebal boleh lah. aku poket tebal gak tp lg prefer ketebalan poket tu disalurkan ke tmpt yg lain cthnye beli kasut ke, atau shopping kt ikea haha.








No comments:

Post a Comment

Sila susun kasut anda di sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...