Pages

September 20, 2012

Getting around Delhi

Cara paling mudah dan cepat dan kalau dah malas sangat na fikir camne nak melawat tempat-tempat menarik dalam Delhi, boleh naik Hop On-Hop Off Bus. Harga Rs600  (Rm70 )per person/route, tiket valid untuk 2 hari (skang xberapa sure). Dulu harganya Rs300 aja. Kalau saya, saya suggest amek Red route, sebab saya suka Red Fort dan Jama Masjid dan Chandni Chowk pn dekat. dan boleh g India Gate. 
Jama Masjid
Dan dekat area Jama Masjid ada salah satu restoren femes dan dikatakan the oldest restaurant in Delhi. Sejarahnya bermula sejak zaman dulu kala, dikatakan owner tu dlu tukang masak dari istana di zaman Moghul. Namanya restoren tu Karim.Kalau dari jama Masjid, keluar ikut kiri, nanti ada jalan sebok setentang ngn pintu tu, jalan la jalan jalan pastu hah tanya orang. sebab kedai tu celah lorong.  saya tak berapa suka briyani tapi ada satu Kebab Shikh, sedap. tapi mahal kot. untuk harga Malaysia pun kira mahal.
Karim's restaurant.

View dari depan Jama Masjid. and dont worry. that guy still alive. he's only sleeping. hehe
Saya jalan kaki je dari red fort ke Jama masjid tu. bergantung pada bulan berapa korang ke situ. 1st time sy ke sana ms musim panas, bulan Jun. sangat panas, sengsara okeh rasa nak sorok muka dalam tanah. But this time, bulan march dah penghujung winter.Agak sejuk, kalau malam tu boleh mencecah 14°c. Kalau siang angin sejukkk. Nyaman je nak jalan2. banyak lagi benda menarik nak tgk ke delhi ni, tapi saya rasa kebanyakan tempat nak masuk memang kena bayar dan ada pemeriksaan keselamatan yang agak ketat. tak payah lah nak bawak benda pelik2. ext HDD pn diorg suh bwk keluar dari beg. Dan seperkara lagi, kebanyakan benda memang murah, tp entrance fee utk stiap tmpt yg dilawati tu, kalau total up boleh cecah Rm100 satu hari. Lain lah kalau korang local. ehehe.

2 comments:

Sila susun kasut anda di sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...