Pages

June 16, 2011

8 June 2011 (Delhi)

Pagi2 lagi dah bangun dan bersiap sebab nak pegi beli tiket keretapi utk perjalanan ke Agra dan Jaipur. u can make a reservation from Malaysia (but the problem is, u cant make a payment using local credit/debit card. only india credit card will be accepted, huh!). The reservation opens up to 90 days before the date of departure,tapi tu lah xleh beli (menyampah mak). from what I read in travel forums and blogs, India Railways do have a quota for tourist.
Sebab kitorang keluar awal, dan kaunter belum bukak, jadi kitorang pergi brekfes kat cafeteria. hmm, hmm, sanggup tak sanggup je pun makan. aku nmpak ada vending machine yang nescafe tu, jadi aku oder nescafe dengan satu toast.
_MG_4896_MG_4902_MG_4905_MG_4906
**Ini untuk orang2 yang turun kat Delhi. tmpt lain aku  xtau.
The easiest way to get your train ticket is to make a reservation from Tourist Reservation Bureau. Open from 8am- (xtau, sampai petang kot, n xsure on weekend). When u reach New Delhi railway Station, proceed to 1st floor (on the left wing of the building). When you reach at the office, you need to fill up some forms (one form only, kena isi bnyk form kalau mau pegi bnyk destination.hehe). Better check your destination (gugel dlu lah, do some study, it’ll make the whole process easier, nak duduk kelas apa, train tu ada bed ke x..mcm2). isi borang sambil beratur (dengan cara duduk atas kerusi ikut turutan, dan injakkan punggung satu satu bila orang seblah dah berinjak. hehe.) dan tunggu smpi giliran sampai. igt, ada kuota utk tourist, dan utk satu perjalanan bukannya ada bnyk pn. we’re lucky we manage to get the last 2 tickets to Agra, dan satu tiket ke Jaipur (satu je, bed. dan orang tu suruh aku share ngn sarah sebab seat tu besar).
Lepas beli tiket, kitorang keluar cari auto (go to auto prepaid booth located kat luar stesen). dan cuba jangan tanya dengan orang2 yang mungkin approach kamu. sebab diorang mungkin akan cakap kaunter tu xda dan mcm2 lagi. xmau kena tipuk. okeh bebeh.. ada faham?? masa ni yang kelako. kitorang dh bayar utk token auto, tapi xda tulis nombor auto. dan ada lah sorg macha ni cakap,
“u go ask the constable..!”pastu tnjuk2 kat luar. aku ngn bodohnye cakap, no no, I just want to ask, which auto we can take? haha. pastu dia cakap lagi, go go to the constable. aku apa lagi. no no, we don’t want to talk to the police. we just want to ask how to get our auto. pastu tibe2 trlintas dlm kepala otak, wei polis kat sana kan orang panggil inspector shahab. bukannya constable. konstabel tu rupanya mandur yang tukang tnjuk nak naik auto mana. hahahaha. buduh gile kan? dan lepas tu selamatlah dapat naik auto. hihi.
_MG_4899_MG_4888
Our next destination is Baba Kharak Singh Marg. this is the starter point untuk bas Delhi Hop On Hop Off! ingat, stadi dlu nak kena naik kat mana, nnti kang auto tu tipuk bawak kome jalan jauh. xmau2 cmtu. hehe. to be continued.

INDIA : 7 june 2011

yay, finally hari yang ditunggu2 dah tiba. demm serius, sejak aku reti tgk national geographic kat tivi (dari kecik), aku memang nak sangat ke India. tahun lepas ms air asia promo tiket murah, aku dapat tiket murah ke sana (return RM300 je kot, trmasuk dh topap luggage ngan meal, murah kan??)
plannya ke sana ngan aizuddin (my bf yang xensem tp syg dia sgt!), sarah, nurul (housemate), tp last2 menet, nurul ada miting kat Bintan dan aizuddin dpt asignment ke Mesir utk cover kisah pelajar kat sana (demm gua sedih nak mati, aku x jmpa dia since aku pegi Melaka), jadi aku bertolak ke sana ngn sarah aje.
Semua orang pun pesan2, bahayenye kome ni g berdua je, pmpuan plak tu. isk sana kotor. jaga2, kang sakit perut. isk sana panas, isk jgn tinggal beg merata, isk jgn makan kat lesehan, isk igt jaga kamera baik2, nnti imigresen (ke kastam )tu sibuk je nk pow duit utk kamera lah, laptop lah (jadi aku g sana mentally dah prepare the worst).. dan cuba hafal peta india (delhi especially mcm aku hafal sume jalan kt KL. hukhuk) sebaik mungkin, dan hafal sume itinerary(dari delhi-agra-jaipur-mumbai).
Pukul 5.20, kitorang depart ke sana (ada 3-4 orang je melayu dan stewardess yang kelako)haha. estimate time arrive kat sana around 9pm, dan aku dah book siap2 bilik hotel kat area Paharganj dan arrange airport pickup.
**************************************************************
around 9pm, sampai sana. woo epot dia cntek lah. mcm klia (epot baru yang diorg buat smpena komanwel games thn lepas) dan xda sapa2 pow duit utk kamera yang aku bawak, dan semuanya berjalan dgn baik.
bila keluar je, berdesup terus rasa bahang, malam kot. ms dlm flight, kapten tu ada ckp suhu skang around 29 degree (malam kot!) dan nmpk bnyk orang pegang kertas ada tulis nama-nama. cari nama aku, hmm ada. tp bukan hotel yang aku booking. aku book star paradise (bajet hotel saje) tp yang datang vivek hotel (yang ni aku ada request kat email, tp aku xconfirm dan aku xkensel). oleh sebab dh xda option lain, so aku pegi je kat orang vivek hotel tu. hihi.
pastu dia bawak lah pergi parking. berpusing2 cari lift, kereta, dan bila smpi je ahahaha aku gelak nak mati. van comel yang kaler hitam kuning, kecik je, dan xda ekon. xkesah lah. lalu-lalu dalam town Delhi pastu ramai lah yang mintak sedekah. serius, aku cakap kat sarah, rasa macam zombie je. dah la pakai compang camping, koyak sana koyak sini, jalan senget, mengheret kaki, mengengsot, pastu ketuk2 tingkap van nak mintak sedekah. malam plak tu. sies rasa takut gile mcm citer resident evil. hahahaha.
dah jalan2, nampak town moden, tibe2 lalu satu jalan gelap. kiri kanan ada kedai, nmpk orang tapi bergelap.isk, xdak letrik ke. aku dh cuak dah. sarah dah tnye, ko biar betik, hotel kite kat sini ke? haha. sies aku tatau. dlm hati dah kata mati dah ni. pastu dh stok nmpk lembu plak dah, orang jalan kaki kiri kanan, wei ni bandar ke kampung. jalan sket tup2 nmp hotel. hahaha. okeh, dh nmpk hotel. tgk ari luar mcm nak roboh. isk, tp aku tgk website, dan kawan aku pnah duduk situ, so mungkin luar je nmpk teruk, tp dalam okey kot. dan bila masuk sana, kena kasi paspot, diorg isi details, dan dapat kunci. mula2 naik lif, hah olskul okeh. lif yang pintu mcm grill tu, pastu tekan butang naik atas. pastu smpi. abes dah, cmne rupe bilik ni. sekali dah masuk bilik, okey rupanya. sangat okey kot! hehe. bersih. berbaloi..
_MG_4887
Me standing in front of Vivek Hotel. it’s early in the morning. around 7. so xramai orang lagi. dan ada bberapa cart jual chai- tea.
_MG_4897
Main Bazaar Road. very near to New Delhi Railway Station.

ukur jalan

banyak gile berjalan. start dari 10-15 Mei, aku ikut kak lang untuk Bingkas di SK Pulau Kundor Kelantan.

Balik dari sana, unpack, basuh baju, baju kering, lipat baju, masuk dalam beg, naik ke Kodiang plak. sorg2. aku naik keretapi dari Sentral KL (sangat suke keretapi, yay!) ke Alor Star sebelum orang kat sana pickup dan bawa ke Kodiang. it such a very2 small town, dan orang sana bookingkan satu homestay (haruslah aku xmo duduk situ, ada berani), kiri kanan xda rumah. isk. baik punye aku tipu, aku cakap aku mau tido umah kawan aku kat jitra, dan kunun kawan aku amek nnti kat satu mamak kt jitra (pdhal bila dia drop aku kt mamak tu, aku terus jalan g check in satu motel kt area situ. hihi)

duduk 2 hari kat sana, balik KL lepas tu basuh baju lagi, dan wiken tu packing lagi utk cybercamp program kt Tebung Melaka. yang tu dah 5 hari,abes je program, malam tu jugak dari melaka aku naik bas pegi Kuala Terengganu. wedding pakcik kat Besut. ingatkan sampai KT kol 5 pg, lepas tu tnggu matahari naik, pastu nak naik bas lompat2 ke Besut, tapi bila jejak je kaki kt stesen bas KT, terus trfikir, aish maybe ada bas yang drop orang kt KT dan sambung perjalanan ke Besut.

Nasib baik, aku turun je bas kol 5 pagi tu, dan aku nmpk beberapa bas ekspress tgh drop orang kt situ, aku lari pegi tanya (dan kebetulan bas tu mmg next destination adalah Besut!) yay! aku tanya lah pakcik tu, pakcik2, boleh tak saya nak tumpang g Besut? hah, naik ler… yay, leh naik.

SO xda lah aku smpi kt Besut tu lewat sgt. klu naik bas lompat2 tu, tghari gamaknye baru jejak. smpi kt Kuala Besut, erma amek kat terus bawak pegi chalet, siap2, pastu terus g kenduri pakcik kawen. siap makan2, kol 2ptg dah gerak balik Kemaman. sampai kt Kemaman dah malam, terus tido (demm penat, belum abes ukur jalan), lepas tu lusa kenduri pakcik kt umah. malam tu jugak balik KL. sbb lusa dah nak gerak ke delhi!

hah, msti dah tak terjejak dah kan berapa hari aku xtido umah sndiri.

April 22, 2011

Some Suprise

Lisa always surprised me. I love her. and I love her collaboration with Damien. and never tot that she sings with Gary too. I do listen to their (Snow Patrol) songs like Chasing Cars and Run, but this song- pheew, really took my breath away.

Demm lovely.

Enjoy.

******************************************************************

Your lips come as some surprise,
That they would want to come and meet mine,
They never taste like the last time,
Your lips come as some surprise!

I was always a special child,
Circuit boards for my insides.
All I dreamed of was flying high,
So your lips came as some surprise.

Your lips come as some surprise,
That they would want to come and meet mine,
They never taste like the last time,
Your lips come as some surprise!

I was never one of the boys
Throwing shapes and power ploys.
In your arms warmth I did find,
In your seat I did decline.

Your lips come as some surprise,
That they would want to come and meet mine,
They never taste like the last time,
Your lips come as some surprise!

Now that we've sat for a while
You've shown me yours and I've shown you mine
Even after all this time
Your lips come as some surprise.

Your lips come as some surprise,
That they would want to come and meet mine,
They never taste like the last time,
Your lips come as some surprise!
Your lips come as some surprise!
Your lips come as some surprise!

malam hari bulan cantik


22nd april.

for others, it just a date.
for me, ini hari jadi dia.

it’s kinda frustrating. he want me to be the 1st person to call him and say “happy bithday sayang!”

but
u  know what happen was, I call him right after my alarm clock rangs at 12, he did answered the phone, but when I say Happy Birthday..(without finishing my sentence), his reaction was like.. hm,oh ok. I want to sleep lor. I’m tired. daaa..

he didn’t event bother to say ..thx!

I’m so pissed off.

So started today, I’ll try my best  not to remember his birthday. hah, I’m not gonna shout at his fb wall too. I don’t care. I don’t give it a damn. pegi sambut sorang2. he never care about others feeling, nor their effort.

awk, u are not a good friend. trust me, u might think u have thousands of FB friends, but one day, when u need a real friend, u’ll struggle to get one.

daa.

April 20, 2011



em not celebrating easter.

i know what easter means.

just helping nurul with her hmm i prefer to call it - helping nurul with her science project (tua2 dah keje pun nk kena ada project sains ke?)

em havin' fun.


fyi, i'm so lousy with water colours. i hate them. my last painting was hmm, i cant remember. it's been years i think.



btw,the eggs looks cute.


what do u think?

20 April 2011

lama xupdate blog.
kwn2 pn dah ramai yg slowly tgglkan blog.
jangan kata blog orang, blog sendiri pun malas nk singgah.
tapi sebab saya xmau kacau boifren saya,
jadi saya kena aktif blog balik.
dia tahu saya ada banyak masa lapang.
bila free, saya suke buat perangai.
tepon sana, tepon sini.
kalau xberangkat, saya tarik muka muncung 14.
saya pun tak pasti muncung 14 tu sebenarnya tarik muka selama 14 saat, ataupn ada 14 otot muka terpaksa digerakkan kalau nak muncungkan muka.
tapi untuk mengelakkan tarik muka muncung 14,
saya kena sibukkan diri.
salah satunya, membizikan diri baca gosip2 jaga tepi kain orang (haha)
dan update blog kisah sendiri (weeeeeee..)

ok kawan-kawan,
saya nak buat comeback.

ceh, mcm pemes.

February 2, 2011

hujungnya berbeda

saya sengih2 bila tengok frontpage BH arini, sebab saya pernah tengok gmbar yang lebih kurang sama sebelum ni.

These 2 photos below are quite similar-the settings, with the flood (Bush thousand miles away from us, hundreds feet from New Orleans's ground, PM is in Segamat in our Tanah Tumpah Darahku), the plane, the tingkap (haha, i'm still smiling-the Bernama photographer did his study.hihi~~) and both are Orang Nombor satu di negara masing2.

BUSH call HIS picture as a HUGE MISTAKE (read here) but our PM made it to the frontpage (i dont think he need to write about 'dis picca thing' in his biography-if he write one lah).a picture can paint a thousand words. these 2 picture kinda same, but Bush's story is different, Najib's story is different. baca suratkhabar sendiri lah!

Najib in Air Force "Two"
Bush in his air force one.

** The Bernama photogpraher really did his job. syabas mere bete. moral of the story, meniru itu satu proses pembelajaran yang baik! (maksud saya, kalau nak belajar amek gambar lah. hihi.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...