tau x, cashpaling banyak kitorg pakai utk cuti2 adalah ms kt India. tu pon skali je. rasanya bajet rm1700( utk 2 org) dan tu la duit utk segala2 nya dr mkn, tandas, jajan, hotel, transport.
we know bali is not cheap. jd utk org bajet cm gua ni, cmne nk buat.
kitorg dpt tiket promo rm150 return kl-bali-kl dgn AA.
tak kire la korg yg slalu fly dgn airlines yg mahal2 (pls takyah komen negative psl AA), but AA je la mampu buat saya tengok dunia.
sbb tiket murah, ada gak trfikir nk burn. tp bila fikir balik, dah xkan dapat dah tiket rege 150 kan.
last2 decide pegi la tu pon 2 hari sblm fly bru kompem pegi. hehe.
saya bajet rm400 je. nk tukor duit 400 ringgit je. byk ke sikit? rs bnyk le tu.
pegi 5h4m. tp pegi dh tgh mlm. jd plan tido epot.
sblm pegi, buat dlu bajet scr rough.
8 feb- fly. smpi dh tgh mlm. dinner dh bli nasik lemak pak nasir. hotel? takyah, tido epot. total expenses? 0 rupiah.
9 feb- pg2 buta sewa van. dpt 400k rupiah utk 4 org (pegi ber-4). 200rupiah transport/couple (rm60)+ tido ubud. rm112/couple.
10 feb-sewa moto. (Rp50k/couple), ubud tido villa sama RM112/couple
11 feb-tghari check out-balik Kuta dgn kereta owner villa(xigt harga kereta brp.xmahal sgt) + hotel 150k/couple (rm50)
12 feb-sewa skuter (50k/couple)+ taxi epot (80k/couple)
ini roughly punye bajet. so kt situ bru kita boleh dpt bajet brp duit extra yg ada, dr situ bru boleh fikir aktvit ape.
tp xde la total lepas tu ngam2 dpt rm400. husband korek2 jmpa duit rupiah trlebih dr trip outstation dia, jd pakai duit tu gak. dgn duit dollar singapore balik dr trip singapore kitorg. jd dpt la dlm 700.
rsnya 300 extra kitorg ada tu mmg utk mende merepek2 je. sbb sana bnyk butik branded branded, pi shopping kt sana. klu xbwk duit extra tu pon rsnye bajet kitorg ngam2 je. mmg gila kan.
hehe.
nnti sy cite detail lg kt mane sy pegi. dan ape sy buat.
March 17, 2015
Cuti bajet ke Bali februari 2015 part 1
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
10:51 PM
13
tapak kasut melekat kat sini
Cat rumah RM7000
alahai dengar tajuk aje rasa nak gelak.
gini ceritanya, kan dh last minute sangat kan. x sempat nak cat rumah.
nak dijadikan cerita, saya xsuka dengan warna rumah ni. interiornya warna krim.
krim? hallu, sangat x suka warna itu.
saya nak warna putih. putih seputih2 nya (safe kaler kot, sng nk deko)
dan putih sangat sesuai dengan tema scandinavian (eceh) ikea ikea nehhh. paham kann.
jadi saya cari tukang cat. dlu abg ipar sy ada sorg indonesia, dia pandai segala2nya. dar mengecat ke psg tiles ke psg cornice. nak suruh dia, tp dh lost kontek. sob3.
jd sy pon cari la mane2 indonesian yg sudi cat rumah sy dgn gaji hari. saya tahu xlama pon ngecat ni, nak2 klu terer. dh la rumah kosong. ape susah kan. teringt kwn sy dlu pernah suruh husband bibik kakak dia cat rumah. Firman namanya. upah murah je. dia byr dlm 300++ je. (cat thn 2014). iols pon nak ler. sanggup byr lebih sbb tahu rumah sy lg besor (besor sket jeee dr rumah dia). bibik kakaknye pon tgh sarat pregnant nak bersalin, msti la Firman dia desperate nak cari duit lebih kan. jd, kwn sy pon kasi la kontek number Frimantu.
saya pon call dia. dia brbesar hati nk pi rumah, esk jugak nk g tgk rumah. esknye sy pon jmpa la dia. dia dtg tgk rumah, siap pinjam measure tap bdk wiring, nk ukur rumah. dia ukur sana ukur sini, dia fikir sana, fikir sini pastu dia pon bukak cerita.
katanya rumah ni besar. tak boleh siap 2 hari. klu buat sorang pon x mungkin leh siap. paling2 mau 4 orang. itu pon mau smggu. 7 hari ni agaknye baru siap
pergh dlm hati rs nak dikencing2 dah ni. takpe ko teruskan dgn cite ko kan. nak cat living hall ngn dining hall, straight, bersambung, cat bilik 2. 1 warna je. dapur takyah. luar lg la xyah. bkn rumah teres pon. rumah flat je smggu 4 org bru siap. kencing kencing). xpe, kite dgr je la drama dia kan.
dia tnye malam boleh cat kan? ada lampu kan?
saya ckp ada.
dia ckp lg, dia bnyk cat rumah. saya x kire amek untung banyak ni kak. dlu rumah si kakak kathy (kathy ni kwn) pon saya cat. rumahnye 2 tingkat. itu klu pggil org luar mahu dlm 20k, sy amek 15k aje. dlm hati aku, erkkk mampos la. tu rumah 2 tgkt. mau rumah aku kire 1 tingkat ni mcm xda harapan dpt seribu hehe)
asyek konar cerita. dia kata cornice dia boleh psg. cat semua dia beli. sy ckp brg sy nk beli sndiri, dia cat aje. sy nk dia cat saje. dia ckp xboleh. kakak xbiasa. sy tahu mane mau beli. eiii. lepas tu kebetulan bdk wiring suh saya beli 1 brg kt kedai hardware, si indonesian tu ckp mau folo, dia kata meh kakak, kita pegi tengok cat.
saya layankan aje. angkut la dia pi kedai hardware, tp sy xckp pape pon.sy suh dia kasi harga je brp, tp dia tambah cerita lg. katanya ini paling murah. klu kakak upah gaji hari, 1 hari 100, 4 org dh 400. smggu dh 2800, ni sy kire murah ni kak. tmbh brg sket.sy untung sikit je tak banyak kak. ape2 pon bila saya kasi jumlah ni, kakak jgn mintak kurang. memang sudah tak boleh.
wahh kemain ayat dia. ms kt kedai hardware lgsung sy xtgk cat. malas layan. wlpon xtau lg harga Firman tu nk letak berapa, tp rs msti trlebihhhhhhhh.
lama tu bru di kasi jumlahnye. dia cakap 7ribu cat 1 rumahhhhhhhh (dalam sahajeee okaii!!!)
saya tenang je. tak gelabah pon. sambil dia cakap, saya msg dgn kwn sy si kathy tu. ripot kat dia. ye la tu kan laki bibiknye. dia trus ripot sama kakaknye.
sy ckp nnti sy tnye sama suami. pegi la balik dlu. dia pon balik. sejam lepas tu dpt msg dr bibik, dia kata "kenapa di beritahu sama kakak kathy? kan firman cuma kasi jumlahnya aje dlu. belum diminta kurang. itu termasuk harga barang kakakkk.". saya forward balik msg tu kt Kathy. Kathy forward kt kakak dia. haha ripot sana ripot sini. dah kena marah gamaknya dgn tuannya.
Si Firman gamaknya kena balun sama tuan dia, trus msg mintak maaf. katanya itu harga belum kurang la ape lah. si kakak kathy ckp, hari tu cat rumah 2 tgkt tu bru abes 3.5k. xda nya smpi 15k. msg si firman masuk bertalu2. tp sy xreply.
2-3 hari lepas si firman msg. kol 5 pg. panjg lebar msgnye, dia minta maaf bnyk2. katanya dia xda kerja. isterri mahu bersalin. dia perlukan job ni. katanya dia sanggup terima 3.5k aje. tp tidak termasuk barang. dalam hati, xpe lah, saya dh tawar hati. niat mmg nk kasi upah cat kt dia sbb mengenangkan bini dia nk brsalin, tp harga dia over sgt. sy dpt quotation RM2k utk 1 rumah, cat termasuk.cat mahal plak tu dr tukang cat yg mmg pemes. agak2 ler nk byr ko 3.5k kan. brg x trmasuk. hampes.
jd skang tggl lg 12 hari nk masuk rumah, nak cat cmne. huwaa. bknnya cuti pon. dh la si suami tetiba kena outstation 2 mggu, dia balik betul2 sblm pindah. acaner. bajet pon dh xda, nmpk gaye masuk rumah, dgn dinding bertampal2 (sbb wiring).
redha je la. sob3.
gini ceritanya, kan dh last minute sangat kan. x sempat nak cat rumah.
nak dijadikan cerita, saya xsuka dengan warna rumah ni. interiornya warna krim.
krim? hallu, sangat x suka warna itu.
saya nak warna putih. putih seputih2 nya (safe kaler kot, sng nk deko)
dan putih sangat sesuai dengan tema scandinavian (eceh) ikea ikea nehhh. paham kann.
jadi saya cari tukang cat. dlu abg ipar sy ada sorg indonesia, dia pandai segala2nya. dar mengecat ke psg tiles ke psg cornice. nak suruh dia, tp dh lost kontek. sob3.
jd sy pon cari la mane2 indonesian yg sudi cat rumah sy dgn gaji hari. saya tahu xlama pon ngecat ni, nak2 klu terer. dh la rumah kosong. ape susah kan. teringt kwn sy dlu pernah suruh husband bibik kakak dia cat rumah. Firman namanya. upah murah je. dia byr dlm 300++ je. (cat thn 2014). iols pon nak ler. sanggup byr lebih sbb tahu rumah sy lg besor (besor sket jeee dr rumah dia). bibik kakaknye pon tgh sarat pregnant nak bersalin, msti la Firman dia desperate nak cari duit lebih kan. jd, kwn sy pon kasi la kontek number Frimantu.
saya pon call dia. dia brbesar hati nk pi rumah, esk jugak nk g tgk rumah. esknye sy pon jmpa la dia. dia dtg tgk rumah, siap pinjam measure tap bdk wiring, nk ukur rumah. dia ukur sana ukur sini, dia fikir sana, fikir sini pastu dia pon bukak cerita.
katanya rumah ni besar. tak boleh siap 2 hari. klu buat sorang pon x mungkin leh siap. paling2 mau 4 orang. itu pon mau smggu. 7 hari ni agaknye baru siap
pergh dlm hati rs nak dikencing2 dah ni. takpe ko teruskan dgn cite ko kan. nak cat living hall ngn dining hall, straight, bersambung, cat bilik 2. 1 warna je. dapur takyah. luar lg la xyah. bkn rumah teres pon. rumah flat je smggu 4 org bru siap. kencing kencing). xpe, kite dgr je la drama dia kan.
saya ckp ada.
dia ckp lg, dia bnyk cat rumah. saya x kire amek untung banyak ni kak. dlu rumah si kakak kathy (kathy ni kwn) pon saya cat. rumahnye 2 tingkat. itu klu pggil org luar mahu dlm 20k, sy amek 15k aje. dlm hati aku, erkkk mampos la. tu rumah 2 tgkt. mau rumah aku kire 1 tingkat ni mcm xda harapan dpt seribu hehe)
asyek konar cerita. dia kata cornice dia boleh psg. cat semua dia beli. sy ckp brg sy nk beli sndiri, dia cat aje. sy nk dia cat saje. dia ckp xboleh. kakak xbiasa. sy tahu mane mau beli. eiii. lepas tu kebetulan bdk wiring suh saya beli 1 brg kt kedai hardware, si indonesian tu ckp mau folo, dia kata meh kakak, kita pegi tengok cat.
saya layankan aje. angkut la dia pi kedai hardware, tp sy xckp pape pon.sy suh dia kasi harga je brp, tp dia tambah cerita lg. katanya ini paling murah. klu kakak upah gaji hari, 1 hari 100, 4 org dh 400. smggu dh 2800, ni sy kire murah ni kak. tmbh brg sket.sy untung sikit je tak banyak kak. ape2 pon bila saya kasi jumlah ni, kakak jgn mintak kurang. memang sudah tak boleh.
wahh kemain ayat dia. ms kt kedai hardware lgsung sy xtgk cat. malas layan. wlpon xtau lg harga Firman tu nk letak berapa, tp rs msti trlebihhhhhhhh.
lama tu bru di kasi jumlahnye. dia cakap 7ribu cat 1 rumahhhhhhhh (dalam sahajeee okaii!!!)
saya tenang je. tak gelabah pon. sambil dia cakap, saya msg dgn kwn sy si kathy tu. ripot kat dia. ye la tu kan laki bibiknye. dia trus ripot sama kakaknye.
sy ckp nnti sy tnye sama suami. pegi la balik dlu. dia pon balik. sejam lepas tu dpt msg dr bibik, dia kata "kenapa di beritahu sama kakak kathy? kan firman cuma kasi jumlahnya aje dlu. belum diminta kurang. itu termasuk harga barang kakakkk.". saya forward balik msg tu kt Kathy. Kathy forward kt kakak dia. haha ripot sana ripot sini. dah kena marah gamaknya dgn tuannya.
Si Firman gamaknya kena balun sama tuan dia, trus msg mintak maaf. katanya itu harga belum kurang la ape lah. si kakak kathy ckp, hari tu cat rumah 2 tgkt tu bru abes 3.5k. xda nya smpi 15k. msg si firman masuk bertalu2. tp sy xreply.
2-3 hari lepas si firman msg. kol 5 pg. panjg lebar msgnye, dia minta maaf bnyk2. katanya dia xda kerja. isterri mahu bersalin. dia perlukan job ni. katanya dia sanggup terima 3.5k aje. tp tidak termasuk barang. dalam hati, xpe lah, saya dh tawar hati. niat mmg nk kasi upah cat kt dia sbb mengenangkan bini dia nk brsalin, tp harga dia over sgt. sy dpt quotation RM2k utk 1 rumah, cat termasuk.cat mahal plak tu dr tukang cat yg mmg pemes. agak2 ler nk byr ko 3.5k kan. brg x trmasuk. hampes.
jd skang tggl lg 12 hari nk masuk rumah, nak cat cmne. huwaa. bknnya cuti pon. dh la si suami tetiba kena outstation 2 mggu, dia balik betul2 sblm pindah. acaner. bajet pon dh xda, nmpk gaye masuk rumah, dgn dinding bertampal2 (sbb wiring).
redha je la. sob3.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
10:17 PM
35
tapak kasut melekat kat sini
Kisah kontraktor yang ntah hape hape
cmne nk mula ye.
ok tau kan kitorg baru dpt kunci rumah, excited tp bajet nk renovate xda la besar sgt pon.
cuma nk wat wiring, cat, grill, lantai lamina dan buat concrite counter top kt yard (nak tambah sinki kat yard, dan kecik je pon ada la dlm 4 kaki je nk bikin) sebab plan kat dapur nak kitchen kabinet ikea (taget 2016 haha).
ye la poket nipis. ni pon lebihan duit epf yg kluar utk byr downpayment rumah ada la sikit2.
saya ada sorg kwn sekolah, saya tahu dia kontraktor dan kebetulan dia dh kawen dengan org selangor, duduk kt puncak jalil je. rumah sy kt sungai merab. fikir2 daripada pi cari 4 kontraktor berlainan, satu buat wiring, satu cat, satubuat concrite counter top, satubuat grill, ape kata kasi kt dia je buat semua kan. lgpon kawan kan. klu xpuas hati, ada nk tambah ke, nak komplen ke, senang sbb kawan. lari dr KL pon, nnti dpt jmpa gak kt kg.
alkisahnye, lepas sebulan dpt kunci (kunci dpt awal Jan), saya pon kontek la dia. set appointment sebelum kitorg g Bali. kitorg amek cuti nak pindah rumah, tp sbb xbuat ape2 lg kt umah tu, jd kitorg proceed g Bali, tiket dh beli sthn lepas ms tu, mula2 igt nk burn je, tp xpe lah pi je la kan. bkn leh pindah pon. jadi saya pon jmpa la dia awal bulan februari, a few days before fly. dia dtg ngn husband dia. dh ukur semua, siap suggest buat la gini lawo, buat gitu lawo, pastu janji nk buat 3d drawing utk dapur la, semua mende la dia ukur. lantai lamina pon dia kata boleh buat. tp sy diam aje sbb ms tu dh dh quotation dr org lain, dpt harga pon murah dr dia. lepas siap ukur semua, saya cakap kt dia kasi la quotation lepas sy balik dr Bali. dia ada ms lebih kurg smggu lebih ms tu. Saya pon rs quotation xda la lama sgt nk tggu. sbb sy pnah dpt quotation utk wiring cuma kasi gmbo drawing rumah je, trus dpt.
ok lepas balik dr bali, cek kt emel xda. bila whatsapp senyap. tggu tggu tggu bbrp hari bru dia reply. ckp lambat sket dpt quotation. skang kt kg. xpe lah. tggu lg. tggu lg .tggu lg. whatsapp lg. nmpk online, nmpk last seen bila, tapi bila tnye tak reply gak. susah hati dh sbb nk habis bulan 2 dh.
kitorg pon postpone tukar date pindah pegi 31 mac. ye la cmne nk pindah bln 3 klu keje2 wiring xbuat lg kan. poket makin sesak sbb rumah sewa bayar, rumah baru ni pon dh setat byar. adeh. saya msg la kt kwn tu, ada masalah ke? kalau ada masalah ckp la kan. kot xkena dgn bajet ke ape. pape hal kaasi la quotation dlu. nnti klu sy rs trlebih, boleh je potong memane yg nak kan. tapi cenggitu gak. tggu tggu tggu last2 hujung bulan 2. ape ke gileeee.
lepas tu tetibe dia msg. dia tnye, boleh ke nk anto quotation. xtau ape mimpi. tp rsnye dia rs bersalah kot sbb kt iisntagram dia, dia post gmbr poskad yg sy pos dkt dia dr bali. kita igt kt kawan ms kt Bali tu, pos la poskad Bali kt dia, sbb dia ckp klu dia travel, dia post poskad ke diri sndiri. cm kesian dgr kan. saya pon beli poskad, anto kat dia. dh dia msg tnye, igtkn quotation tu dh ready la. sy ckp ok,, email la quotation. skali xda gak. aduiihaiii.
msg lg, tnye lg, msg lg, tnye lg, cenggitu snyp je. last2 genap sebulan sy msg dia, ckp kt dia, saya xda bnyk duit. nk pindah bln 4 ni. sbb awak, saya kena postpone semua, saya nak quotation tu esk. dia xreply tau. sy pon cari la orang lain utk buat wiring.buat gril. counter top kt yard dh xjd buat. sbb xda bnyk ms dh. imagine tggl lg dlm 20 hari lg sblm pindah, satu keje haram pon xdpt buat lg. seb bek la bdk ofis mmg keje part time buat wiring. pggil dia buat. harga pon murah dr lelain kontraktor sy dpt, maka siap lah wiring dlm ms 3 hari jek.
dh siap wiring, saje tggu minah kontraktor tu reply whatsapp kan. xda gak di replynye. sy pon msg dia last, saya cakap, xbaik buat mcm ni. sy mmg nk kasi semua prpjek kt awak. saya tnye ada masasalah ke, cakap xda masalah. tggu2 skang sy dh trpaksa cari org lain. igt nk tolong kawan2 kasi bisnes, tapi buat cenggini. takpe lah. takyah anto dh quotation tu. lama tu bru dia reply, dia mintak maaf. dia ckp susah cari wiremen murah skang.
skang sy paham la, dia ni kontraktor atas angin je la gamaknya. main sub3 kt orang. bukan dia buat sndiri. patut lah susah nk dpt quotation, agaknye dia pon tggu quotation dr wireman lain, dr org grill lain. dia untung atas angin saje. rs nk unfren je kt fb tp malas. skang dia like2 gak status n komen saya, tp sy wat tak tahu je. susah okeh. besfren ms sekolah rendah. nk msm muka cmne.
sakng ni alhamdulillah, wiring dh siap. esk org lantai lamina dtg psg. duit bajet utk concrite counter top, sy tukar dengan pasang water filter. grill pon dpt kontek drpd jiran, bangla rasanya. jiran pon psg dgn bangla tu. harini call, harini jugak dia dtg. sharp, on time lg. 2 hari call, ckp dh siap. gila pantas buat keje. cuma skang xdpt cat. xsempat dh. nnti la sy cite hal cat plak. tu satu hal gak. rs nk lempang laju2 indon tu klu jmpa lg. hehe.
![]() |
| dh siap wiring. nnti sy kasi breakdown cost. untuk beli lampu kipas semua. |
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
9:47 PM
0
tapak kasut melekat kat sini
January 12, 2015
it is time for ID
perkahwinan kami dah nak masuk setahun 4 bulan. tak sedor pong.
rasa utk 1st year ni, kami dalam phase honeymoon lagi. hehe.
phase honeymoon, jalan2, shopping, makan, buang duit hehehe, dan spent brg utk rumah.
kitorg skang duduk rumah sewa. rumah skang almost lengkap lah, geram gak kekadang xleh deko lebih2 sebab tahu takkan duduk lama pon kt umah sewa ni, sebab ada beli rumah ms awal2 kawen aritu.
masuk tahun baru 2015 ni, kami dapat berita gembira rumah baru tu dh boleh duduk. skang tunggu dapat kunci jek. bila dengor nak dapat kunci, mmg hepi gila sbb saya suke deko2 rumah ni. umah sewa skang ni deko nya boleh lah, cincai carca marba walaupon tak sama mcm katalog ikea, tapi rasanya 90% perabot kt umah tu IKEA mari. jd masuk rumah baru ni. plannya nak jadikan rumah tu sama sebijik macam katalog IKEA haha. barang dah ada, tunggu masuk umah baru just tambah sikit2 dan yang penting boleh cat dinding! umah sewa skang dindingnya kaler oren, aduh xtau nak combine kaler cmne. dinding bilik putih tapi berkulat. nk deko lebih2 pon rasa alahai gerammnya dengan dinding ni kan. ahaha.
rumah baru tu kecik je. ckup lah utk kami berdua, dan bertiga (kalau ada baby, or anak kucing) dan yang penting mampu lah sket (walaupun rasanya mcm kena cut abes bajet jenjalan haha). umah apartment saiz 1070sqf, ada balkoni dan sliding doorr (i likeeeeeee. sgt suka chy matahari, n this house hopefully can give enough pencahayaan ke hidup kami) and ada yard kt dapur (sukenya dapat jemur baju kat luar haha, sebab umah skang jemur baju kt dlm bilik). xkesah pon xda gym, xheran ngn semua fasilitis, janji umah ada balkoni haha.
jd skang kejenye berangan aje. g opis google. kt umah google. nk cari idea. ye la kena la fikir skang. malas la bila dh masuk umah, dh pindah baru nk fikir nk cat, nk tukar tu, nk psg ni kan. dh x bnyk masa dh ni.
rasanya semua berangan kan nak rumah cmne kan.
saya suka konsep simple, minimalist, very scandinavian, putih2 haha. senang cite kat malaysia ni nk dpt konsep gitu senang aje pi IKEA. hehee. so utk taknah susah susah pening kepala kan, saya plan nk tiru je memana gambo kt internet (google je lah) yang pakai sofa mcm saya, perabot cam saya, pastu tiru sebijik2, kaler dinding, kapet, deko cmne haha. baru la umah jadi cantek sebijik sejebon mcm IKEA haha. amacam terer x?
to do list (berangan nak buat lah) sebelum masuk rumah :
1-psg lantai lamina (sgt nak, ni mula2 akan buat. kirenya sanggup tido atas lantai umah xda perabot janji lantai ni ada. haha.
![]() |
| source-internet. suke kaler gini. |
2- crown molding / cornice (benda sama. hmm, tau x sy selama ni igtkn cornice tu mahal haha. igtkan sama ngn plaster siling rupenye tidak. sblm ni igt xnk buat plaster siling sbb bajet, tp rupanya benda yg saya suka tu xyah buat plaster siling pon. cornice namanya wakakaka. slalu tgk show DIY mat saleh psg sendiri je crown molding tu. n slalu trdetik dlm hati, awat lahh kt malaysia ni semua kena g suh kontraktor plaster siling buatkan. rupanya mmg boleh buat sendiri. dan menda tu murah je. baru brapa ringgit utk satu batang. siap boleh psg kt pintu n tingkap. utk jadikan border. pergh baru lah umah gaya mat saleh sket haha. xsuka gaya bunga2 kerawang makcik sgt. mana seswai ngn konsep minimalis scandinavian umah aii iteww hehe.
![]() |
| hah boleh psg kt pintu okeh. |
![]() |
| rupanya abg ipar beli sendiri je cornice ni. angkut dalam myvi haha. bayar upah orang pasang. murah2 aje. |
3. kitchen kabinet (IKEA- mesti IKEA)
gila dah tutup hati jiwa raga, xda second choice or third choice, memang nk IKEA gak kihkih. tp skang on hold dlu, sebab kekangan kewangan. takpe, kita proceed dengan lantai dlu. masak kt yard je dulu. haha.
4. cat dan DIY wallpaper (paint, bukan kucing! walaupun kucing memang tetap dalam list lepas pindah rumah baru. rasanya kucing tu dlm list yang ke 9. haha. nak cat warna apa? dan plan nak buat DIY wallpaper. pergh semmat. google jek DIY sharpie wallpaper. saya ada tengok seorang kawan buat sneidri, lukis je kat dinding tu ngn marker (ada pen khas lah. bkn marker pen biasa). mmg lawa. saya bukan fancy bunga2 punya orang. i like something clean, simple, sng cite xda kerawang bunga kaler2. pergh tidak diizinkan dalam umah hehe.
![]() |
| ni rumah kawan. cantikkan? kredit utk azilah ahmad tajuddin. |
5. apa lagi eh. rasanya tu jek. dan oh langsir. plan nk install rail langsir tu tinggi siling. gantung langsir tinggi semmat okeh. dan langsir pon xda nye nk berbunga2 nak berscallop scallop. itu juga tidak akan diizinkan sama sekali masuk ke rumah haha.
eh pening plak cakap banyak2.
tapi rasa nya colour palet rumah tu nanti cm earthy natural gite. ada kelabu biru dan kaler beige. saya bukan interior designer tak reti nak cakap bahasa design. kelabu pon bnyk shade and tone kan, tp nnti cat tau lah kaler ape. haha
k la tak reti cakap banyak2. tak reti nak terjermah apa yg diberangankan dalam kepala.
nanti dh siap kite tunjuk.
till then, adios.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
10:34 PM
4
tapak kasut melekat kat sini
December 6, 2014
Kolkata
![]() |
| Yellow cab, igt kat new york je ada |
Bila nak travel, memula check dlu weather. tahu x India ni bnyk season? Jangan fikir panas jek. tak pun. dan setiap city pon lain2 cuacanya. India pon ada musim sejuk okeh macam kat New Delhi and Rajasthan (tapi bukan semua city), peak season dari bulan Dis-Mac. lepas tu panas. dulu first time g India tak cek pon New delhi tu cmne. rupenye bulan Jun super panas sampai takdaya nak tahan (masa ni hotel murah dan susah cari tourist hehe), tapi bila kitorang sampai Mumbai monsoon okeh. siap flight delay berejam sebab hujan lebat sangat (urgh memang salah kombo city haha).
Untuk trip honeymoon kali ni, kitorg g bulan enam (dah tahu panas kt New Delhi, kt Kahsmir pon summer tp suhu sedap lagi la berjalan siang sejuk sket, tapi dah tak larat nak postpone). tp kt Kolkata arghh monsoon baru nak stat! tetiap hari hujan hujan hujan hujan, lebat lak tuh. haha. apa kami mampu buat tetiap hari? duduk tengok jalan dari tepi hotel. macam gambar atas tu. nmpk jalan basah. hujan tuh. siap ada satu hotel tu masa nk ekluar, kitorg kena harung air, takda la dalam tapi tinggi dari kasut gak. masa tu kasut lencun abes tahap beli kasut lain untuk pakai sebab jemur pon tarakk guna sebab tak sempat kering haha.
pendapat aku, Kolkata best. sangat suke Kolkata. pastu rasa nk ripit kolkata. Kolkata ada signature mark, xsama mcm town india yang lain. diorg ada beca tarik tu dan yellow cab, dan ada tram. takyah g san fransisco. dah la buruk tramnya haha. Excited gile tengok tram tu. tapi tak sempat naik.
![]() |
| Pulled Rickshaw |
Kitorang landing tengah malam. kitorg tido dalam epot atas kosi jek sebab dedua taknak amek risiko dengan naik cab malam malam takut kena tipu) dan tak decide nak duduk area mana pon lagi. bila dah cerah baru naik cab pegi bandar untuk beli tiket ketapi. kat Kolkata pon ada tourist reservation bureau kat Fairlie Place (bukan stesen keretapi. takda keretapi pon kt situ). Dari epot, kitorang terus g situ. Kitorg nampak bangunan Indian Railway. teksi berhentikan kitorg dekat situ. bila kitorg masuk, security tu cakap outside outside. bila keluar tepi jalan tak nampak ape, kecuali nampak gerai orang meniaga. jauh jugak kitorang jalan tapi tak jumpa. patah balik jumpa security tu, dia cakap just outside. dah frust, kitorg nampak lah sorang tourist (mcm tourist tapi bukan mat saleh.) xda beg ke ape ke cuma dress up mcm traveller lah. kitorang pon lintas nak tanya dia. dah jumpa dia rupanya dia cina dari China dan kelakarnya dia langsung takleh cakap english. adeh. so how?
dia lepak dengan orang orang yang meniaga kt situ. ada sorg uncle boleh cakap english, dan dia pon tjuk. ok rupenye kaunter tu cuma dekat gerai gerai tu tak nampak sebab terlindung dengan gerai gerai tepi jalan. dah melintas baru nmpak sighboard besar tulih tourist reservation bureau kt building tu haha.
alkisahnya, cina tu baru sampai India dan dia dibantu oleh uncle yg boleh cakap omputeh tu (dan dia pon leh cakap mandarin), cina tu tak jumpa hotel ke hotel taknak accept dia (maybe sebab dia xleh cakap pmputeh langsung, jadi dia terpaksa pegi balai polis mintak tolg. polis tu pon carikan chinese yang faham (kebetulan kt kolkata ada komuniti cina yg kecil, dan ada chinatown), jadi lelaki tu dtg dn tolg la cina ni dan bawak ke tmpt beli tiket ketapi ni.
Jadi aku pon tggu lah kaunter bukak dengan cina tu skali. uncle tu bila dh nmpk kitorg, dia suh kitorg temankan cina tu. uncle tu balik lah. nak borak punya la payah. cina tu install translation apps, jd perantara kitorg cuma lah telefon (yang translate pon xberapa paham haha). ada gak moment yang krik krik krik sebab apps tu translate merepek sangat haha). ms beli tiket pon aku tolg dia, sbb nmpk dia struggle sangat (luckily orang kaunter pon baik). dah siap beli, kitorg ajak dia balik hotel kitorg dan ajak diorg jalan jalan sekali. ketapi dia malam tp ms tu awal sangat lagi utk dia g stesen ketapi, baru kol 11pg. dh malam tu kitrog carikan teksi utk dia, dan suruh teksi tu hantar ke stesen ketapi. ms tu doa bnyk2 moga dia xsalah naik train. huhu.
![]() |
| ni la dengan cina tu. haih borak refer kat telefon jek. |
utk yang tak tahu, sistem keretapi india ada kuota utk tourist dalam setiap train. Jd nk senang, g je beli kat tourist reservation bureau tu. dan diorg memang layan kita baik sbb dia tahu kot kita tourist, dan mana lah paham ngn sitstem ketapi diorg dan akan cuba bantu kita utk dapatkan seat terbaik dan ketapi terbaik). kalau korg dh ada itinerary, dh fix, hah beli jek semua sesiap. nak g ke mane, balik ikut celah mana, senang kalau tiket dah confirm.
kitorg tido area new market (ok duduk sini, market banyak, seronok, nak makan senang, memang area backpackers pon sini. hotel kt kolkata agak mahal. untuk 700 rupees bilik basic gile kot. klu kt new delhi tu 700 rupees dh dpt bilik ada ekon ngn tv.
jalan-jalan area situ semua jalan kaki. dan kitorg makan kedai dekat2 jek. tak sempat g tempat lain cuma duduk area situ. lepas tu keluar untuk g stesen keretapi Howrah. kt kolkata ada beberapa stesen ketapi so make sure check dlu tiket korang kena naik ketapi kat mana.kang terpaksa explorace plakk kat sana nanti.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
1:33 AM
1 tapak kasut melekat kat sini
Berapa bajet kah saya punya bajet?
First off all, saya memang bajet. saya bukan kedekut tapi saya memang bajet bila bab jalan-jalan especially pasal accomodation.
Tahu x saya xpenah bawak lebih dari seribu ringgit ke mana mana saya pegi? dan ada beberapa trip ke luar negara bajet seribu include tix return. (thanks airasia!)
dulu dulu AA deal memang murah.
JOGJA
saya pegi jogja tiket return brp jek. seratus kot? ke rm50? saya cuma bawak RM600. 200 daripadanya memang allocate utk accomodation (i wont say hotel, sbb err saya tido hotel ke? ahhaha), transport and makan. pegi 7 orang. saya kutip 200 setiap seorang (supaya takda sesapa short duit and selalunye bila pegi dengan grup kekadang orang ni bayarkan dlu, orang ni bayarkan lepas tu, lepas tu lupa nak kira la ape la last last short duit). sewa kijang 2 hari (ngam2 naik 7 orang), tido 4 malam rasanya, ngn makan. 200 memang ckup, jadi balance 400 tu semua utk shopping.
New Delhi-Agra-Jaipur-Mumbai (7 hari)
first trip g India pon rasanya saya cuma tukar RM700? xberapa igt. tapi half of it goes to transportation and hotel. Rough bajet almost seribu
- ticket KUL- New delhi dengan balik Mumbai-KL (total dalam RM200, gila murah okeh).
-tiket dr New Delhi g Mumbai (RM250, fly dengan Air India)
-transport dengan hotel untuk 5 malam, makan, spent about RM500 ( we went to 5 cities in 7 days, 2000km punya journey). belen shopping. average hotel dalam 1000 rupees, (lebih kurg 50-60) tu pon kebanyakan bilik family suite. sebab plan pegi 4 orang. last2 tggl 2 orang jek.
New Delhi-Jaipur-Jodhpur-Agra-New Delhi (14 hari)
second trip longer. Kali ni tiket return KL-New Delhi-KL about RM330
bawak cuma seribu. rasanya half jugak spent utk trasnport, makan dengan hotel. average hotel tetiap malam dalam 700 rupees (paling murah kitorg tido kt agra, 400 rupees, lebih kurg RM22 satu malam. takda ekon tapi masa tu Mac, dah nak end winter, pon sejuk. malam2 suhu drop sampai 14 degrees.
Kolkata-New Delhi-Srinagar-Pahalgahm-New Delhi-Kolkata
ni last trip aritu, kami spent more on flight ticket sebab tukar date plus beli tiket baru utk my husband. tiket return new delhi-srinagar cost us almost Rm1600 for 2 person. (gila mahal tp pejam mata sebab June is summer (weii panas gile kenot tahan thats why kiotrg nk g srinagar jugak at least sejuk dr tempat lain). tiket return Kl-Kolkata dah 600 sorg. giloes mmg kali ni duit perabeh kt tiket je.
Kali ni pegi tak tukar duit langsung, semua suami tanggung. tu pon dia bawak seribu lebih je haha. tido berapa malam je, sebab 2 malam memang tido dalam ketapi (22 jam journey dr Kolkata-New delhi, 44 jam total duduk dlm ketapi haha), dan satu malam tido kt epot Kolkata (sejuk nak mati).
Pegi kemboja pon sama, cuma bawak dlm 100 dollar (erk dh 4 x g kemboja),g singapore bawak seratus dollar, g thailand bwk 200 ringgit, haih ape lg.
gua memang bajet bajet punye org. kalau dlm malaysia pon kitrog suke tido tmpt unik mcm chalet comel comel, tak pnah tido high end resort ke, rasanya hotel paling mahal kitorg tido dalam malaysia ni kt langkawi. masa tu kononnya nak bercuti, tido kt HIG (hotel baru bukak sgt masa tu, dpt RM230 utk total 2 malam).
kitorg tak prefer tido hotel mahal2 (ratus ratus) sebab
-selalunya sekadar utk letak beg. kitorg klu berjalan, memang celik mata dari subuh sampai tengah malam baru balik. buat apa kasi beg duduk dlm bilik mahal2.
-bajet (haha). kekadang x semestinya kemudahan hotel tu pakai gak pon. and ada je hotel murah yg selesa. (macam tune!) kalau ada tune, memang tido tune. x kesah pon nk add ekon ke ape sbb aku memang xsuka tido dlm ekon, takda tv? haih ckup la dh keje ngn astro ni, siang malam pg ptg tgk tv, bnda trakhir aku nk buat bila travel adalah tgk tv!) . utk RM50 satu malam kt tune, dpt katil best,ada power shower, dah ckup bg aku. skang pon bnyk je hotel bwh RM80 yg okey.
-i need a good night sleep. but a good sleep doesnt mean you cannot get it from budget (ye ke?).
for me as long as i have a pillow, i can sleep anywhere. dari zaman buat keje volunteer dulu, smpi keje kt NGO (limit bermalam cuma RM120, selalunya berjimat gila cuba cari hotel yg lg murah), stended dh tido atas lantai. sleeping bag is my second katil dlu. tido kt lantai sekolah, lantai umah orang, jd bila dpt tido dlm bilik rasa sykur sgt. bnyk dh hotel aku tido kt dlm malaysia ni bawah RM70, skang semua hotel dh ok, nak nak yang baru. smua bed selesa, ada duvet putih tu, ada ekon ada tv so apa lg mahu?
btw, katil kat umah aku dah best sangat. tetiap malam aku tido atas katil yg selesa, sekali skala tido hotel murah xda nye menjatuhkan standed aku ke ape hehe.
tepuk dada tanya selera. ikut suke hati nak tido hotel bajet berapa, tapi kalau bab accomodation, memang selalunye aku bajet kat situ. sebab kalau travel seminggu nak duduk hotel harga 200, dah 1400 utk seminggu. bnyk tu. kalau poket tebal boleh lah. aku poket tebal gak tp lg prefer ketebalan poket tu disalurkan ke tmpt yg lain cthnye beli kasut ke, atau shopping kt ikea haha.
Tahu x saya xpenah bawak lebih dari seribu ringgit ke mana mana saya pegi? dan ada beberapa trip ke luar negara bajet seribu include tix return. (thanks airasia!)
dulu dulu AA deal memang murah.
JOGJA
saya pegi jogja tiket return brp jek. seratus kot? ke rm50? saya cuma bawak RM600. 200 daripadanya memang allocate utk accomodation (i wont say hotel, sbb err saya tido hotel ke? ahhaha), transport and makan. pegi 7 orang. saya kutip 200 setiap seorang (supaya takda sesapa short duit and selalunye bila pegi dengan grup kekadang orang ni bayarkan dlu, orang ni bayarkan lepas tu, lepas tu lupa nak kira la ape la last last short duit). sewa kijang 2 hari (ngam2 naik 7 orang), tido 4 malam rasanya, ngn makan. 200 memang ckup, jadi balance 400 tu semua utk shopping.
New Delhi-Agra-Jaipur-Mumbai (7 hari)
first trip g India pon rasanya saya cuma tukar RM700? xberapa igt. tapi half of it goes to transportation and hotel. Rough bajet almost seribu
- ticket KUL- New delhi dengan balik Mumbai-KL (total dalam RM200, gila murah okeh).
-tiket dr New Delhi g Mumbai (RM250, fly dengan Air India)
-transport dengan hotel untuk 5 malam, makan, spent about RM500 ( we went to 5 cities in 7 days, 2000km punya journey). belen shopping. average hotel dalam 1000 rupees, (lebih kurg 50-60) tu pon kebanyakan bilik family suite. sebab plan pegi 4 orang. last2 tggl 2 orang jek.
New Delhi-Jaipur-Jodhpur-Agra-New Delhi (14 hari)
second trip longer. Kali ni tiket return KL-New Delhi-KL about RM330
bawak cuma seribu. rasanya half jugak spent utk trasnport, makan dengan hotel. average hotel tetiap malam dalam 700 rupees (paling murah kitorg tido kt agra, 400 rupees, lebih kurg RM22 satu malam. takda ekon tapi masa tu Mac, dah nak end winter, pon sejuk. malam2 suhu drop sampai 14 degrees.
Kolkata-New Delhi-Srinagar-Pahalgahm-New Delhi-Kolkata
ni last trip aritu, kami spent more on flight ticket sebab tukar date plus beli tiket baru utk my husband. tiket return new delhi-srinagar cost us almost Rm1600 for 2 person. (gila mahal tp pejam mata sebab June is summer (weii panas gile kenot tahan thats why kiotrg nk g srinagar jugak at least sejuk dr tempat lain). tiket return Kl-Kolkata dah 600 sorg. giloes mmg kali ni duit perabeh kt tiket je.
Kali ni pegi tak tukar duit langsung, semua suami tanggung. tu pon dia bawak seribu lebih je haha. tido berapa malam je, sebab 2 malam memang tido dalam ketapi (22 jam journey dr Kolkata-New delhi, 44 jam total duduk dlm ketapi haha), dan satu malam tido kt epot Kolkata (sejuk nak mati).
Pegi kemboja pon sama, cuma bawak dlm 100 dollar (erk dh 4 x g kemboja),g singapore bawak seratus dollar, g thailand bwk 200 ringgit, haih ape lg.
gua memang bajet bajet punye org. kalau dlm malaysia pon kitrog suke tido tmpt unik mcm chalet comel comel, tak pnah tido high end resort ke, rasanya hotel paling mahal kitorg tido dalam malaysia ni kt langkawi. masa tu kononnya nak bercuti, tido kt HIG (hotel baru bukak sgt masa tu, dpt RM230 utk total 2 malam).
kitorg tak prefer tido hotel mahal2 (ratus ratus) sebab
-selalunya sekadar utk letak beg. kitorg klu berjalan, memang celik mata dari subuh sampai tengah malam baru balik. buat apa kasi beg duduk dlm bilik mahal2.
-bajet (haha). kekadang x semestinya kemudahan hotel tu pakai gak pon. and ada je hotel murah yg selesa. (macam tune!) kalau ada tune, memang tido tune. x kesah pon nk add ekon ke ape sbb aku memang xsuka tido dlm ekon, takda tv? haih ckup la dh keje ngn astro ni, siang malam pg ptg tgk tv, bnda trakhir aku nk buat bila travel adalah tgk tv!) . utk RM50 satu malam kt tune, dpt katil best,ada power shower, dah ckup bg aku. skang pon bnyk je hotel bwh RM80 yg okey.
-i need a good night sleep. but a good sleep doesnt mean you cannot get it from budget (ye ke?).
for me as long as i have a pillow, i can sleep anywhere. dari zaman buat keje volunteer dulu, smpi keje kt NGO (limit bermalam cuma RM120, selalunya berjimat gila cuba cari hotel yg lg murah), stended dh tido atas lantai. sleeping bag is my second katil dlu. tido kt lantai sekolah, lantai umah orang, jd bila dpt tido dlm bilik rasa sykur sgt. bnyk dh hotel aku tido kt dlm malaysia ni bawah RM70, skang semua hotel dh ok, nak nak yang baru. smua bed selesa, ada duvet putih tu, ada ekon ada tv so apa lg mahu?
btw, katil kat umah aku dah best sangat. tetiap malam aku tido atas katil yg selesa, sekali skala tido hotel murah xda nye menjatuhkan standed aku ke ape hehe.
tepuk dada tanya selera. ikut suke hati nak tido hotel bajet berapa, tapi kalau bab accomodation, memang selalunye aku bajet kat situ. sebab kalau travel seminggu nak duduk hotel harga 200, dah 1400 utk seminggu. bnyk tu. kalau poket tebal boleh lah. aku poket tebal gak tp lg prefer ketebalan poket tu disalurkan ke tmpt yg lain cthnye beli kasut ke, atau shopping kt ikea haha.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
12:39 AM
0
tapak kasut melekat kat sini
December 5, 2014
Honeymoon yang tertangguh
Post pasal India versi 1.0 pon tak abes tulis.
Lepas tu post pasal India versi 2.0 pon tak cite abes lagi.
Nah skang nak cite pasal trip ke India kali ke 3 plak haha.
First time pegi dengan kawan pastu jejaka bergelar boyfren sepatutnya follow. tapi beberapa hari sblm fly, dia plak kena pi Mesir utk cover satu assigment kat sana. phew terbang lah ke India dengan Sarah.
Kali ke-2 memang niat nak bawak jejaka bergelar boyfren tu pi sebab tahu dia memang suka amek gambar, maka terjadilah trip kedua (dan masa kami pegi tu antara detik2 terakhir sebelum AA menamatkan perjalanan ke New Delhi)
Kali ke-3 ni pi dengan jejaka bergelar suami. untuk honeymoon plak. Eii klu orang lain dengar, semua macam haih korang ni memang suke sangat dengan India eh?
Hahha, aah, yap aku memang suka gila dengan India, dan dia pon sama. senang cite, KAMI MEMANG SUKA INDIA haha.
Alkisahnya, kami dah plan nak honeymoon kat India sebelum tunang lagi kot haha. dah niat ni nak backpack sebulan. lepas kawen takda cuti, (kawen sept, plan g mac) jadi plan pi bulan mac (masa Holi festival, festival tabur kaler kaler tu macam dalam mohabbattein). tapi aku xlepas cuti bulan mac, laki aku g sorang dan tiket kitorg semua tukar date (so bajet dabel kat situ sebab kos tukar semua dah berapa lum campur beza harga tiket masa nk fly tu mahal la plak )
tak kesahlah cmne pon utk trip kali ni sepatutnya bajet tapi jadi over bajet lebih 3x ganda dari biasa. dari sebulan pi pendekkan jadi 11 hari jek. untuk sebuah negara yang besar, sebenarnya makin murah bila kita duduk lama sebab kita boleh travel naik trasnport murah mcm keretapi, tapi masa dh pendek terpaksa plak naik domestik flight (sebab kalau travel dengan ketapi ngn jeep amek masa nak sedap 3 hari. total perjalanan 6 hari). tp kitorg cuma ada masa 11 hari.
kali ni kami cuma nak ke Srinagar (Kashmir). kami turun Kolkata, naik ketapi 22 jam dari Kolkata ke New Delhi, dari ND ke Srinagar naik flight.
Ada flight dari Kolkata ke Srinagar (tapi semua transit ND). tapi kami memang suka ND dan rindu sgt kat ND especially area Pahar Ganj tu, kami decide naik ketapi smpi ND, rehat dlu baru pegi Srinagar.
Nanti sy sambung citer lagi.
Lepas tu post pasal India versi 2.0 pon tak cite abes lagi.
Nah skang nak cite pasal trip ke India kali ke 3 plak haha.
First time pegi dengan kawan pastu jejaka bergelar boyfren sepatutnya follow. tapi beberapa hari sblm fly, dia plak kena pi Mesir utk cover satu assigment kat sana. phew terbang lah ke India dengan Sarah.
Kali ke-2 memang niat nak bawak jejaka bergelar boyfren tu pi sebab tahu dia memang suka amek gambar, maka terjadilah trip kedua (dan masa kami pegi tu antara detik2 terakhir sebelum AA menamatkan perjalanan ke New Delhi)
Kali ke-3 ni pi dengan jejaka bergelar suami. untuk honeymoon plak. Eii klu orang lain dengar, semua macam haih korang ni memang suke sangat dengan India eh?
Hahha, aah, yap aku memang suka gila dengan India, dan dia pon sama. senang cite, KAMI MEMANG SUKA INDIA haha.
Alkisahnya, kami dah plan nak honeymoon kat India sebelum tunang lagi kot haha. dah niat ni nak backpack sebulan. lepas kawen takda cuti, (kawen sept, plan g mac) jadi plan pi bulan mac (masa Holi festival, festival tabur kaler kaler tu macam dalam mohabbattein). tapi aku xlepas cuti bulan mac, laki aku g sorang dan tiket kitorg semua tukar date (so bajet dabel kat situ sebab kos tukar semua dah berapa lum campur beza harga tiket masa nk fly tu mahal la plak )
tak kesahlah cmne pon utk trip kali ni sepatutnya bajet tapi jadi over bajet lebih 3x ganda dari biasa. dari sebulan pi pendekkan jadi 11 hari jek. untuk sebuah negara yang besar, sebenarnya makin murah bila kita duduk lama sebab kita boleh travel naik trasnport murah mcm keretapi, tapi masa dh pendek terpaksa plak naik domestik flight (sebab kalau travel dengan ketapi ngn jeep amek masa nak sedap 3 hari. total perjalanan 6 hari). tp kitorg cuma ada masa 11 hari.
kali ni kami cuma nak ke Srinagar (Kashmir). kami turun Kolkata, naik ketapi 22 jam dari Kolkata ke New Delhi, dari ND ke Srinagar naik flight.
Ada flight dari Kolkata ke Srinagar (tapi semua transit ND). tapi kami memang suka ND dan rindu sgt kat ND especially area Pahar Ganj tu, kami decide naik ketapi smpi ND, rehat dlu baru pegi Srinagar.
Nanti sy sambung citer lagi.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
11:59 PM
0
tapak kasut melekat kat sini
December 26, 2013
The Secret Life of Walter Mitty
walter mitty.
gila. xtau nak tulis apa.
tapi saya puas hati dengan cerita ni. gila best.
walter mitty.
org biasa yang punye journey luar biasa, dan end up dok kt front cover life magazine final printed edition.
ada bnyk elemen yang aku suka ngn movie ni.
banyak sgt
dari segi jalan cerita, dari segi sinematografi hmm dari segi memacam2.
nnati aku kasi review.
Btw, aku mmg suke ngn lagu dlm trailer bwh ni gak.tajuk dia dirty paws by monsters of men.
*****************************
Ben Stiller directs and stars in THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY, James Thurber's classic story of a daydreamer who escapes his anonymous life by disappearing into a world of fantasies filled with heroism, romance and action. When his job along with that of his co-worker (Kristen Wiig) are threatened, Walter takes action in the real world embarking on a global journey that turns into an adventure more extraordinary than anything he could have ever imagined.
Starring: Ben Stiller, Kristen Wiig, Shirley MacLaine, Adam Scott, Kathryn Hahn, and Sean Penn
gila. xtau nak tulis apa.
tapi saya puas hati dengan cerita ni. gila best.
walter mitty.
org biasa yang punye journey luar biasa, dan end up dok kt front cover life magazine final printed edition.
ada bnyk elemen yang aku suka ngn movie ni.
banyak sgt
dari segi jalan cerita, dari segi sinematografi hmm dari segi memacam2.
nnati aku kasi review.
Btw, aku mmg suke ngn lagu dlm trailer bwh ni gak.tajuk dia dirty paws by monsters of men.
*****************************
Ben Stiller directs and stars in THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY, James Thurber's classic story of a daydreamer who escapes his anonymous life by disappearing into a world of fantasies filled with heroism, romance and action. When his job along with that of his co-worker (Kristen Wiig) are threatened, Walter takes action in the real world embarking on a global journey that turns into an adventure more extraordinary than anything he could have ever imagined.
Starring: Ben Stiller, Kristen Wiig, Shirley MacLaine, Adam Scott, Kathryn Hahn, and Sean Penn
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
9:31 AM
0
tapak kasut melekat kat sini
December 18, 2013
india lagi
dah 2 kali trip, tetap tak abes gak bercerita psl india ni.
xtau sebab terlalu bnyk cite, atau dh abes kata-kata tapi aku rs masalah sebenar adalah malas gile nak taip. haha
fyi, aku dah g india 2x. dan tgh planning trip ketiga. dah beli tiket pon hehe.plannye mac ni hehe. first trip june 2011, second trip march 2012, ni insha Allah march 201 4 nak g lagi.
ni nk cite pengalam roughly trip first ngn trip kedua.
trip first.
mula2 dlu pi ngn sarah. dr kl ke new delhi pastu g agra ngn jaipur, dan mumbai.
yg beli 4 org, 3 wanita, 1 hero-boifren aku. tp 2-3 hari sblm fly, bf aku kena pi mesir plak. ms tu mesir tengah bergolak, jadi dia dihantar ke sana. isk sedih gak masa tu sbb dia xdpt ikut dh la last minit. dh la aku xsmpt jmpa dia lgsung sblm dia fly sbb ms tu aku sebok outstation, ngn pakcik aku kawen gak esoknya. aku pi jugak ngn sarah, wlpon org ckp bahaye sbb pompuan je berdua, tp dh nekad. dan mmg sgala info, booking, itinerary plan peta sume ada dlm kepala otak aku, jd xda la rs trkontang kanting kt sana wlpon ilang 2 orang.
kelako ms ni, kitorg beli tiket mmg murah nak mampos, return rm200++ trmasuk sume luggage ngn nasik lemak pak nasir. ms tu x stadi abes lg psl india, aku la kepalanye. oh apa kata balik ikut mumbai. xda la jauh. igt new delhi tu ngn mumbai tu jauh mcm kl g perlis je, rupenye salah scale. haha. dah beli tiket, dh plan tup2 bru kire jarak delhi-mumbai ada lebih kurang 1400 km giteww.
ada bbrp cerita aku nk share gak ms trip pertama ngn kedua dan korg boleh jadikan ni tips jugak. sori ayat panjang gile tapi dah gini ceritanya. cerita pendek-pendek kang kata tergantung plak haha.
1- new delhi-mumbai jauh engkau tau x? jauhh. klu highway mcm plus tu xpe la. naik train pon lebih kurang 22 jam, dan masalah sebenar kitorg adalah masa. 5 city dalam 6 hari. gile ke apa. last2 kitorg pon terpaksa beli satu lagi tiket domestik flight dari jaipur ke mumbai.
2-kitorg pegi bulan jun. dah beli, bru nak cek temp (ye la asyek fikir india mcm kita, panas sepanjang tahun) rupe-rupanya time tu off season sbb musim panas. panas gila kot. dlm 40 ++ degree celcius. cmtu la. korg susah tgk mat saleh kt sana. igtkn panas mcm kita la. tp sies tak tahan. leh cair mekap mak. bila nk g mumbai, flight delay almost 3 jam sbb flight dr mumbai xleh take off. ujan trlalu lebat kat mumbai. oh monsoon season plak kt sana. huwaa. tepuk dahi.
pendek kata, sblm beli tiket, sila check dlu weather kt sana. ada musim sejuk, cthnye new delhi. selalunye org ke sana bulan dis-mac. walaupon tahap xturun salji, tp sejuk kottt. siang nye ada matahari tp xpanas terik, best je jalan, dan bila malam uiii tejukk. tejukk gileeeee ok. ms aku kt agra, temp malam drop smpi 8 degree celcius.
3-tiket keretapi. stadi betul2 route. masa mula2 landing, esoknya pepagi kitorg g stesen ketapi. kalau town besar mcm new delhi, ada tourist reservation bureau kt NDLS (new delhi railway station). nak beli tket dr malaysia, sies wa cakap susah gile wei wlpon leh beli online. jd kena beli kt india gak. jd 7 pg kitorg beratur smpi opis tu bukak pintu. mmg penuh ngn tourist, jd xyah berebut la ngn lokal. isi form, dan tulis nombor tren ngn route (lg senang kalau tau nk naik train yg mana satu). sistem keretapi diorg bkn mcm kita. satu kali je g alor star tiap2 malam. tapi utk satu perjalanan dr new delhi ke jaipur, ada berpuluh2 trip. ada yg perlahan ada yang laju. jadi pandai2 lah pilih
dan masa tu jugak, rs bersyukur gila kitorg dtg berdua je. rasanya kalau dtg berempat, msti kitorg berpecah. xsemestinya ada tiket, bila kuota full nganga je la mulut. mungkin kena tukar trip, dan ada satu kali tu, tiket kitorg dalam waiting list. sblm boarding dalam tren, leh cek senarai nama ada tmpal kat notification board. fyi, nama kitorg di tulih dlm bahasa hindustan kot. tp sng je cari, tgk je koc mana, ngn no seat, agak2 sama ejaan nama kt dinding ngn tiket, ye la kot.
ada gak satu kali, ms trip kedua. dr new delhi ke jaipur masa tu. ada 4 seat, direbut oleh 6 org. kebanyakannya ada tiket yang sah. imagine! yg berebut tu seat sblah aku je kot. sume tnjuk tiket sama, no seat sama, no koc sama, no tren sama, date sama. huwaa nanges. ms tu sume mat saleh la. aku pon xtau cmne diorg setel tp 1 kapel tu tukar tmpt dduk depan. huhu
nak cite pendek kata panjang gile. nanti aku cite by episod. dlu rasanya pnah cite smpi agra je. tp bab mumbai jaipur sume xpnah cite. nanti kita cite lagi.
klu ada pertanyaan, leh emel sy kt erme_harlini@yahoo.com.
sy mmg gembira je klu org nk tnye atau share cite india ngn sy. mata berbintang bintang klu cerita psl india. hahaha.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
2:42 PM
0
tapak kasut melekat kat sini
October 10, 2013
yay dah kahwin
alhamdulillah,
selamat jadi bini orang.
it might not turn out like what im planning and expecting (but i care less with what had happened on dat day, penat la nak fikir. masa tu rasa kalau nak kena langgar garuda pun langgar la. xsaba nak ending kan majlis tu. hah, ada ke pengantin pompuan yang xsabo2 nak majlis abes? xda kan. haahaha)
yang penting
saya, erme harlini bt zullkifli selamat menjadi isteri kepada en aizuddin dengan satu kali lafaz sahaja.
yay dah kahwin!
selamat jadi bini orang.
it might not turn out like what im planning and expecting (but i care less with what had happened on dat day, penat la nak fikir. masa tu rasa kalau nak kena langgar garuda pun langgar la. xsaba nak ending kan majlis tu. hah, ada ke pengantin pompuan yang xsabo2 nak majlis abes? xda kan. haahaha)
yang penting
saya, erme harlini bt zullkifli selamat menjadi isteri kepada en aizuddin dengan satu kali lafaz sahaja.
yay dah kahwin!
ok ini muka first time mekap. haha. dan saya kata kat sume orang, saya takkan cabut gelang hitam 2 gelung tu, dan saya pakai jam besar saya. xmau barang kemas bagai. saya tak mahukkkkk. dan hmm i think i look good lah with make up and of course the beautiful dress, done by with cousin, afiqah razali. such a talented girl la dia tu. muda lagi! saya dagil, inai pun takda. sebenarnya kes penat nak mampos. tu tak berinai.
so amacam, cun tak?
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
6:26 AM
2
tapak kasut melekat kat sini
June 21, 2013
hari gila
tak tahu berapa kali aku ckp aku gila arini
naik lrt dari masjid jamek nak balik taman paramount je pon
tp mental nye tak tau la apa yang aku fikir,
mula2 salah naik
sedar pun sbb pelik, awat la xkeluar2 dari terowong ni
tgk2 kt klcc huh
dah tukar dah, tapi tiba2 mental.
pastu dh nk cuit orang sebelah,
"akak lrt ni reverse eh tadi?"
x ke gile aku tnye soalan cmtu tadi. hahaha.
naik lrt dari masjid jamek nak balik taman paramount je pon
tp mental nye tak tau la apa yang aku fikir,
mula2 salah naik
sedar pun sbb pelik, awat la xkeluar2 dari terowong ni
tgk2 kt klcc huh
dah tukar dah, tapi tiba2 mental.
pastu dh nk cuit orang sebelah,
"akak lrt ni reverse eh tadi?"
x ke gile aku tnye soalan cmtu tadi. hahaha.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
10:18 PM
0
tapak kasut melekat kat sini
June 15, 2013
Finland
hidup sekarang, bangun bukan main awal lagi,
tapi selagi tak jam 4 pagi, mata ni tak nak katup. huh boleh?
bayangkan mcm zombie je g keje, tido 2 jam kol 7 dh kena masuk opis? hmm
kebanyakan masanya aku tgk tv la. melayan cik estero bersiaran 24jam tapi aku tgk satu channel je , TLC. feveret
dan biasalah rancangan berulang2, tapi kekadang xpnah tgk pon.
dan semalam aku tgk psl finland. kagumm gile
Finland, sebuah negara yang kecik, dan cuma 30% je negaranya adalah daratan (haha xpn terbalik, 70% je daratan, 30% air) tapi bagi aku, negara yang hmmm tiptop utk diduduki (*note : aku lum bc/gugel psl 10 negara terbaik didunia utk diduduki) tp bg aku hmm finland tu cm best je.
"Finland, a country of forests and lakes, is perhaps best known for its unspoilt natural beauty. In the far north, the White Nights, during which the sun does not set, last for around 10 weeks of the summer. In winter the same area goes through nearly eight weeks when the sun never rises above the horizon."
bnyk benda bagus kat Finland ni, walaupun negaranye kecik, populasi sekitar 5juta orang, dan xda sumber asli, tapi kekaguman no 1 terhadap negara Finland adalah :
#1 "we dont have petroleum or gas, but our main asset is brain"
bapakk kagum aku bila dgr salah sorg penduduk dia ckp cmtu. percentage adult yang ada tertiary education adalah tinggi, dan yang bagusnya diorg xkan brag pn diorg ni pandai. hmm, klu kita tgk kt tv, mat saleh american (selalunye) akan brag tahu tu tahu ni, tp finnish xkan bgtau pn diorg tahu benda tu.
#2 education
Sistem pendidikan Finland diiktiraf sbg no 1 di dunia. part ni aku kagum sbb :
1- sesi persekolahan hanya bermula pada umur 7 tahun. xda pre school
2- masa gred 1, diorang akan belajar 5 bahasa- English, Finnish, Swedish, French & Russian (xsilap)
3- segala2nye percuma. dari buku sampai makan sampai lah ke transportation, semuanya percuma hingga umur 16 tahun. dan utk remaja yang tengah belaja pn, semuanya disubsidi termasuk tempat tinggal dan transport, bernilai lebih kurang 500 euro sebulan (perghhh)
4- sek kerajaan sangat bagus sampaikan sekolah private tak leh bikin duit kat sana. haha maksud aku, sek kerajaan bagus, xda permintaan utk ke sekolah swasta hehehe
#3 nature
Bab nature ni aku suke. kalau korang drive 10minit dari CM, korang rasa korang sampai mana? paling2 pun mesti sangkut kt roundbout kt Masjid Negara tu. Kalau kt Helsinki, korang naik bas 5 min korang akan sampai kt kampung. kerajaan sediakan plot2 tanah, diorg park kereta kt luar tu, lepas tu kt tanah tu diorg boleh bina kotej kecik, dan diorg leh bercucuk tanam.gardening. comell kot. tenang. walaupun utk setiap orang keluasan tanah tu kecik je, tapi kalau masuk kawasan tu jadi kagum. rasa mcm duduk dlm hutan. dan Finland ada undang-undang, lebih kurang, alam sekitar adalah milik setiap insan (haha ayat). setiap orang ada hak utk kutip cendawan ke, kutip paku pakis ke, kt kwsn tanah sesapa wlpun property orang selagi tak merosakkan alam sekitar. dan diorg sangat menghargai alam sekitar.
#4 transport
sana xjem. kereta tak banyak. ramai orang naik bas, trem, basikal, jalan kaki. penduduk Helsinki tu dlm 1.5 juta orang kot, tapi kalau tengok bandar Helsinki tu, tenang je. majikan subsidi kos transportation utk menggalakan orang g keje naik public transport.
hm bnyk lagi klu nak ckp bab menda lain. tu belum lagi starter kit utk org yang nk bersalin la, hmm mcm2 la lagi kemudahan yang disediakan. belum lagi ckp psl teknologi. kagum gua. kat sana pun kebanyakannye cashless. semua bayar pakai fon. naik tambang bas pakai fon, beli air kt vending machine pakai fon kelasss uolss.
aku kagum, sebab negara diorg xda balak seluas2 alam mcm kt malaysia ni, xda minyak xda gas tapi yet apa kerajaan dia boleh bagi kt penduduk. bukan soal harga kereta turun ke x, tapi mungkin leh contohi public transport diorg.
wahh cerita mcm dh penah g sana je hahaha. kbai
tapi selagi tak jam 4 pagi, mata ni tak nak katup. huh boleh?
bayangkan mcm zombie je g keje, tido 2 jam kol 7 dh kena masuk opis? hmm
kebanyakan masanya aku tgk tv la. melayan cik estero bersiaran 24jam tapi aku tgk satu channel je , TLC. feveret
dan biasalah rancangan berulang2, tapi kekadang xpnah tgk pon.
dan semalam aku tgk psl finland. kagumm gile
Finland, sebuah negara yang kecik, dan cuma 30% je negaranya adalah daratan (haha xpn terbalik, 70% je daratan, 30% air) tapi bagi aku, negara yang hmmm tiptop utk diduduki (*note : aku lum bc/gugel psl 10 negara terbaik didunia utk diduduki) tp bg aku hmm finland tu cm best je.
"Finland, a country of forests and lakes, is perhaps best known for its unspoilt natural beauty. In the far north, the White Nights, during which the sun does not set, last for around 10 weeks of the summer. In winter the same area goes through nearly eight weeks when the sun never rises above the horizon."
bnyk benda bagus kat Finland ni, walaupun negaranye kecik, populasi sekitar 5juta orang, dan xda sumber asli, tapi kekaguman no 1 terhadap negara Finland adalah :
#1 "we dont have petroleum or gas, but our main asset is brain"
bapakk kagum aku bila dgr salah sorg penduduk dia ckp cmtu. percentage adult yang ada tertiary education adalah tinggi, dan yang bagusnya diorg xkan brag pn diorg ni pandai. hmm, klu kita tgk kt tv, mat saleh american (selalunye) akan brag tahu tu tahu ni, tp finnish xkan bgtau pn diorg tahu benda tu.
#2 education
Sistem pendidikan Finland diiktiraf sbg no 1 di dunia. part ni aku kagum sbb :
1- sesi persekolahan hanya bermula pada umur 7 tahun. xda pre school
2- masa gred 1, diorang akan belajar 5 bahasa- English, Finnish, Swedish, French & Russian (xsilap)
3- segala2nye percuma. dari buku sampai makan sampai lah ke transportation, semuanya percuma hingga umur 16 tahun. dan utk remaja yang tengah belaja pn, semuanya disubsidi termasuk tempat tinggal dan transport, bernilai lebih kurang 500 euro sebulan (perghhh)
4- sek kerajaan sangat bagus sampaikan sekolah private tak leh bikin duit kat sana. haha maksud aku, sek kerajaan bagus, xda permintaan utk ke sekolah swasta hehehe
#3 nature
Bab nature ni aku suke. kalau korang drive 10minit dari CM, korang rasa korang sampai mana? paling2 pun mesti sangkut kt roundbout kt Masjid Negara tu. Kalau kt Helsinki, korang naik bas 5 min korang akan sampai kt kampung. kerajaan sediakan plot2 tanah, diorg park kereta kt luar tu, lepas tu kt tanah tu diorg boleh bina kotej kecik, dan diorg leh bercucuk tanam.gardening. comell kot. tenang. walaupun utk setiap orang keluasan tanah tu kecik je, tapi kalau masuk kawasan tu jadi kagum. rasa mcm duduk dlm hutan. dan Finland ada undang-undang, lebih kurang, alam sekitar adalah milik setiap insan (haha ayat). setiap orang ada hak utk kutip cendawan ke, kutip paku pakis ke, kt kwsn tanah sesapa wlpun property orang selagi tak merosakkan alam sekitar. dan diorg sangat menghargai alam sekitar.
#4 transport
sana xjem. kereta tak banyak. ramai orang naik bas, trem, basikal, jalan kaki. penduduk Helsinki tu dlm 1.5 juta orang kot, tapi kalau tengok bandar Helsinki tu, tenang je. majikan subsidi kos transportation utk menggalakan orang g keje naik public transport.
hm bnyk lagi klu nak ckp bab menda lain. tu belum lagi starter kit utk org yang nk bersalin la, hmm mcm2 la lagi kemudahan yang disediakan. belum lagi ckp psl teknologi. kagum gua. kat sana pun kebanyakannye cashless. semua bayar pakai fon. naik tambang bas pakai fon, beli air kt vending machine pakai fon kelasss uolss.
aku kagum, sebab negara diorg xda balak seluas2 alam mcm kt malaysia ni, xda minyak xda gas tapi yet apa kerajaan dia boleh bagi kt penduduk. bukan soal harga kereta turun ke x, tapi mungkin leh contohi public transport diorg.
wahh cerita mcm dh penah g sana je hahaha. kbai
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
3:27 PM
0
tapak kasut melekat kat sini
May 12, 2013
rindu nak tulis-tulis
gile lama tak tulis.
nak tulis jugak satu benda
tadi tapau keepsi.
oder cheezy hot box ngn zinger hot box
bila belek 2-2 zinger.
hey mana leh, bayar lebih singget takkan beger dapat sama.
suh tukar. jgn nk marah2 eh. memang dh byr utk dpt cheezy, mana aci kasi beger standed.
xaci xaci
tu je.
bai
nak tulis jugak satu benda
tadi tapau keepsi.
oder cheezy hot box ngn zinger hot box
bila belek 2-2 zinger.
hey mana leh, bayar lebih singget takkan beger dapat sama.
suh tukar. jgn nk marah2 eh. memang dh byr utk dpt cheezy, mana aci kasi beger standed.
xaci xaci
tu je.
bai
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
2:46 PM
0
tapak kasut melekat kat sini
December 25, 2012
blog kawen baru
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
8:29 PM
1 tapak kasut melekat kat sini
December 22, 2012
hari ini dalam sejarah kasutgombak kena pinang
15 disember 2012.
hari gila. hari cuak.
gila, saya punya cuak stok tak mau kuar dari bilik.
tiba2 rasa mau anta wakil.
ramai orang kat luar.
tatau nak jalan camne, nak duduk camne, nak sengih camne;
urat pipi sakit tahan senyum sebab otak ligat fikir menda lain.
dalam hati, rasa syukur
seb bek xda pelamin;
seb bek xmekap;
seb bek xpakai baju bling2;
kalau x, urhh mesti lagi banyak mata melihat;
mesti lagi nervous.
bila kuar, saya ingat saya cakap kat makcik saya,
tak nak boleh?
rasanya ramai yang dengar kot hahaha
macam kena kawen paksa hahaha
ada jugak rasa nak lari dari bilik
tapi tatau nak panjat keluar celah mana.
bila tiba masa keluar, mata rasa kabur
tak nampak apa
dengar suara sayup2
emi pi duduk sana, ujung sana
nanti mak dia sarung cincin
saya tak tengok kiri kanan
jalan laju nak mati
saya tak kasi salam
tak tengok kamera
terus hulur tangan kiri kanan
cium tangan
pastu salam semua orang,
urhhh itu 10 minit paling lama
dont ask about photo
my bf is a photographer.
a good one. i think he is one of the best photojournalist in Malaysia
dont talk about his gear.
memacam.
me myself, juga suka amek gambar.
dan saya mahu yang terbaik la kalau bab2 amek gambar ni
tapi bila majlis ni? hmm
saya bagi G1x kat adik saya,
ema pakai kamera 400d lama saya, xda flash
dan sy expect bf sy akan suruh adik dia amek gambar
tapi xda jugak
abang ipar saya amek gmbr pki ipad
dan saya?
amek gmbr hantaran pn pakai telefon je.
hahaha hancuss.
dan hari bersejarah yang saya sangat nerveous nak tempuhi terjadi tanpa ada gambar2 cantek hahaha.
tapi saya dah xpedulik. org suh pusing amek gmbr pn, 5 saat saya blah. dan duduk sebelah nenek sampai semua orang balik. ye saya sangat malu dan gemuruh dan taknak jumpa sesiapa.
jadi jangan harap nak tengok gambar saya sarung cincin. hahahaha.
dan itu antara detik2 penting yang tidak didokumenkan dengan baik.
saya kena belajar cara kawal stage fright.
nanti nak kawen mesti lagi nebes.
takkan nanti xda gambar, kan? hahaha
btw lepas semua setel, saya, kembar saya, abang ipar saya, dan dia, kami ke Pantai Penunjuk di Kijal.
Bagi saya itu pantai paling cantik di Terengganu yang bukan kat pulau. tak da la sama macam kat redang atau perhentian, tapi utk pantai tanah besar, sies ini terbaik. ada lah amek gambar sikit2.
tu je pun hahahaha.
takpa la, janji semua selamat.
dan utk pengetahuan semua, baru masuk 7 hari saya bertunang, cincin dah hilang. uwaaaa
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
5:27 PM
5
tapak kasut melekat kat sini
hantaran untuk dia
3 hari sebelum majlis saya ada audit urghhhhhh
tapi saya berjaya siapkan hantaran untuk dia berikan kepada saya (yg pink kaler tu);
dan saya dapat balik kg malam khamis, dan siapkan hantaran saya untuk dia pada sabtu pagi
dengan bantuan makcik2 saya. sies, sangat penat sebab hampir 3 minggu saya memang tido 3-4 jam sehari, u have no idea how tired i am.. huhuhu.
dan ini lah dia.. jeng2
ada 7 semuanya.
left to right
kain utk baju melayu, coklat, buah, kek (my fav..! it is rainbow cake and it is sooo beautiful) dan kuih2. i bought 2 steel container tu dan letak kuih akok dan creampuff.
lagi satu ada sirih. tp sirih biasa je, juga buat pakai bunga2 tissue bajet itu hehehe.
dan semuanya dah siap buat. yay!
tapi saya berjaya siapkan hantaran untuk dia berikan kepada saya (yg pink kaler tu);
dan saya dapat balik kg malam khamis, dan siapkan hantaran saya untuk dia pada sabtu pagi
dengan bantuan makcik2 saya. sies, sangat penat sebab hampir 3 minggu saya memang tido 3-4 jam sehari, u have no idea how tired i am.. huhuhu.
dan ini lah dia.. jeng2
ada 7 semuanya.
left to right
kain utk baju melayu, coklat, buah, kek (my fav..! it is rainbow cake and it is sooo beautiful) dan kuih2. i bought 2 steel container tu dan letak kuih akok dan creampuff.
lagi satu ada sirih. tp sirih biasa je, juga buat pakai bunga2 tissue bajet itu hehehe.
dan semuanya dah siap buat. yay!
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
1:42 PM
1 tapak kasut melekat kat sini
December 12, 2012
yay siap satu part!
manage to finished my other half hantaran.
i choose to do it myself because hahaha i love to take control and i think maybe if his mom doing it, there's might be chance that it will be full with bling2, glitters, ruffles, and bright pink kaler, or yellow, or gold heehehehe. (jgn marah makcik)
okey ini antara hantaran yg saya dah buat utk pihak dia anta kt sy.
1. kain
2. cincin
3. buah (nnti taruk buah dlm tu)
4. coklat
5. kek kiut mcm entry sblm ni
6. tepak sirih (sies trlupa gila xckup 1 bantal)
yg dia kasi kt sy, satu haram pn sy xbuat pape lg. sy ada 2 hari lg utk siapkan semua tu hahahaha.
tp xpe sume sekejapp aje bisa disiapkan.
saya suke kotak tu dh la murah, dan nmpk ekslusif dan kaler dark brown yg kebetulan matching ngn riben. kan cantek dan simple and clean cut. suke gila.
tp klu ada masa nk tambah bunga tu keliling.
okey x?
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
9:12 PM
6
tapak kasut melekat kat sini
December 2, 2012
bantal hantaran polka dot DIY
Ya bekerja macam orang gila.
boleh pulak ada audit minggu yang sama majlis di rancang.
struggle. cuti pun lum tentu dapat. rasa nak mati.
kalau tau awal2 kan senang.
tarik napas.
saya tahu saya nak buat bantal hantaran sendiri.
dulu tengok orang sewa RM10 satu dah rasa mcm murah,
sebab sies tak pernah tahu menda tu boleh bikin sendiri saje.
dan lepas gugel2, ooomaimakk so easy to DIY la.
so i went to Nilai (nk g jalan TAR but that time taknak sangkut dalam KL sbb perhimpunan agung satu parti kt PWTC jem kottt)
polistrin : RM3.50 satu x 14 = RM45.50
Kain cotton polkadot beli kt Jelita kelas koo RM15 semeter. angkut 2.5 meter RM37.50
Total : RM83
tambah lagi riben bagai hmm ada lah total kos dkt RM100.
kalau sewa pn RM130.
tp sebab saya pakai kain mahal. kalau beli kain langsir RM2 semeter lagi murah.
tapi plan nak sewakan kat orang jugak jadi no hal.
amacam, kiut tak?
dan kalau ada yang terasa nak sewa bantal ni, bagitau je lah yeh. bantal pink ada 7, bantal biru ada 5.
boleh pulak ada audit minggu yang sama majlis di rancang.
struggle. cuti pun lum tentu dapat. rasa nak mati.
kalau tau awal2 kan senang.
tarik napas.
saya tahu saya nak buat bantal hantaran sendiri.
dulu tengok orang sewa RM10 satu dah rasa mcm murah,
sebab sies tak pernah tahu menda tu boleh bikin sendiri saje.
dan lepas gugel2, ooomaimakk so easy to DIY la.
so i went to Nilai (nk g jalan TAR but that time taknak sangkut dalam KL sbb perhimpunan agung satu parti kt PWTC jem kottt)
![]() |
| buat sendiri jugak |
polistrin : RM3.50 satu x 14 = RM45.50
Kain cotton polkadot beli kt Jelita kelas koo RM15 semeter. angkut 2.5 meter RM37.50
Total : RM83
tambah lagi riben bagai hmm ada lah total kos dkt RM100.
kalau sewa pn RM130.
tp sebab saya pakai kain mahal. kalau beli kain langsir RM2 semeter lagi murah.
tapi plan nak sewakan kat orang jugak jadi no hal.
![]() |
| yang plain tu tissue paper. kain kotton 2 kaler, pink dan biru. ni test. |
![]() |
| ni contoh satu dah siap. bunga tu cuma tatau nk lekat cmne. bunga buat dari tissue paper . tak nak gam sebab taknak rosakkan bantal. |
dan kalau ada yang terasa nak sewa bantal ni, bagitau je lah yeh. bantal pink ada 7, bantal biru ada 5.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
5:54 PM
3
tapak kasut melekat kat sini
November 25, 2012
jeng jeng jeng
demm..
less than 20 days to plan my own engagement kenduri. and i have very ciput bajet.
dont know where to start but hmmm lemme list down few things dat might be necessary.
1. date - 15 dec 2012
2. jemputan and katering (need details)
3. baju - baju kurung kain cotton kiut i bought less than RM50 in mumbai (kedai kecik bawah terowong pejalan kaki hahaha)
4. hantaran (5-7 also need more details)
5. mekap ? (hell no hahaha)
6. pelamin? (a bigg NOOOO- i'm saving for my backpack trip to vietnam next march )
7. ???
8. ???
jemputan & katering
at first, my mom said she like to use PakLah & Co catering (my mak and my anties will cook la maknanya)
but after a few discussion and i dont want my mom busy during that day. she need rest la. 24/7 shes in the kitchen, she need some rest lor. i dont mind spending extra money here. jemputan from his side around <25 50="RM500 </p" about="about" and="and" family="family" head="head" is="is" kott="kott" lah.="lah." my="my" per="per" rm10="rm10" x="x">
proposed menu is :
1. nasi (minyak/dagang/putih not decide yet) but maybe nasi minyak. did u know that nasi minyak in terengganu is different from nasi minyak orang kawen. so good la the taste & nasi putih
2. lauk
- ayam masak merah
- gulai daging
- acar?
3. kuih
-akok (wajib)
-creampuff
4. air standard la, oren, sirap, air panas
hantaran
hantaran for him
1. kain utk baju melayu (wat kalerr shittt we havent decide yet. he's not putih and plz la girl, if ur other half is not handsome and tanned sket, xpayah la paksa diorg pakai baju kaler pink gold satin shining shining lain la kalau orang itu aaron aziz ke hehehe) RM???
2. rainbow cake. for him of the kos la kaler biru. saya punye dia kena kasi saya kaler pink plum maroon .(book) RM80
3. sirih junjung
4. coklat (done) RM56
5. kuih manis2 (akok) RM25
6. kuih jugak RM25
7. shitt what ar? maybe songkok and sejadah
hantaran for me.
1. it's a bit easier for him, 5 dulang only and 1st of all tentulah cincin.
2. tepak sirih
3. kain utk baju kurung (boleh x mintak kain utk baju raya?)
4. rainbow cake jugak (done) RM80
5. ??? fikirlah sendiri awak.
planning to DIY the bantal hantaran
bajet utk bantal
1.polistrin 1 RM5 x 7 =RM35
2. kain koten kiut murah2 =?
3. riben ?
4. span
hah apa lg yekk?
aduyaii fenin la.
25>
less than 20 days to plan my own engagement kenduri. and i have very ciput bajet.
dont know where to start but hmmm lemme list down few things dat might be necessary.
1. date - 15 dec 2012
2. jemputan and katering (need details)
3. baju - baju kurung kain cotton kiut i bought less than RM50 in mumbai (kedai kecik bawah terowong pejalan kaki hahaha)
4. hantaran (5-7 also need more details)
5. mekap ? (hell no hahaha)
6. pelamin? (a bigg NOOOO- i'm saving for my backpack trip to vietnam next march )
7. ???
8. ???
jemputan & katering
at first, my mom said she like to use PakLah & Co catering (my mak and my anties will cook la maknanya)
but after a few discussion and i dont want my mom busy during that day. she need rest la. 24/7 shes in the kitchen, she need some rest lor. i dont mind spending extra money here. jemputan from his side around <25 50="RM500 </p" about="about" and="and" family="family" head="head" is="is" kott="kott" lah.="lah." my="my" per="per" rm10="rm10" x="x">
proposed menu is :
1. nasi (minyak/dagang/putih not decide yet) but maybe nasi minyak. did u know that nasi minyak in terengganu is different from nasi minyak orang kawen. so good la the taste & nasi putih
2. lauk
- ayam masak merah
- gulai daging
- acar?
3. kuih
-akok (wajib)
-creampuff
4. air standard la, oren, sirap, air panas
hantaran
hantaran for him1. kain utk baju melayu (wat kalerr shittt we havent decide yet. he's not putih and plz la girl, if ur other half is not handsome and tanned sket, xpayah la paksa diorg pakai baju kaler pink gold satin shining shining lain la kalau orang itu aaron aziz ke hehehe) RM???
2. rainbow cake. for him of the kos la kaler biru. saya punye dia kena kasi saya kaler pink plum maroon .(book) RM80
3. sirih junjung
4. coklat (done) RM56
5. kuih manis2 (akok) RM25
6. kuih jugak RM25
7. shitt what ar? maybe songkok and sejadah
hantaran for me.
1. it's a bit easier for him, 5 dulang only and 1st of all tentulah cincin.
2. tepak sirih
3. kain utk baju kurung (boleh x mintak kain utk baju raya?)
4. rainbow cake jugak (done) RM80
5. ??? fikirlah sendiri awak.
planning to DIY the bantal hantaran
bajet utk bantal
1.polistrin 1 RM5 x 7 =RM35
2. kain koten kiut murah2 =?
3. riben ?
4. span
hah apa lg yekk?
aduyaii fenin la.
25>
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
5:25 PM
3
tapak kasut melekat kat sini
October 23, 2012
tunang?
katanya, ada plan nak bertunang.
katanya, nak bertunang sejak bulan 4
katanya lah
tapi kataku, heh aku pun takdak buat apa2
tapi xpe la, bercakap memang best
berangan lagi best
nak menjadikan realiti hmm Tuhan saja yang tahu
![]() |
| Bausch K price range between RM200-RM300 |
saya xsuka cincin. saya tak pakai barang kemas, tapi saya tahu saya cuma mahu satu cincin saja seumur hidup saya, sebagai tanda cinta everlasting love kata orang putih. never last gitu.
tapi kalau nak bertunang skang, haruslah xmampu i nak beli cincin tiffany & co kotttt. dan saya cakap saya nak cincin kahwin saya besar dan mahal dan syantekkkk.
jadi option yang saya ada lepas gugel siti situ sana sini adalah beli cincin Bausch K (untuk merisik dan tunang nanti nak kawen cari cincin sebijik sama hehe tapi yang diamond bling bling betul hehe kata ku haha)
saya suka cincin camni. saya xsuka cincin yg ada 1 batu trkeluar tu. saya keje lasak. sangkut sana sangkut sini hmm xboleh. okey la kan. kalau ada cik kiah ke, cik tipah ke nak kecoh2 kan, ai cakap je aii you nak seponser ke cincin diamond 14karat?? keypoh kot.
dan sangat seram bila tengok majlis tunang orang lain. takpa lah, ikut kemampuan kan. saya dah ada kain untuk buat baju, kain cotton embroidery cantek yang saya beli bawah subway masa kat Mumbai dalam hujan lebat (satu2 nya kedai jual kain yang saya jumpa, itu pun masa dah nak balik, bayangkan seminggu, 4 city, hari terakhir baru jumpa- sumpah xda orang percaya bila saya cakap xjmpa kedai jual sari haha) dah la kedai tu kecik, ala2 mcm kiosk kt lrt ampang park yang jual selipar camtu, kecik je kedainya hehe.dan murah, dalam Rs800 lebih kurang RM50 kot. tempah baju moden gedebuk gedebak mungkin baru RM50. hah pastu pakai tudung adijuma, kelasss ko baru RM7. murah murah. hehe.
dan nak buat pelamin sendiri. hantaran kasi simple.
tema kaler plum + turqoise
| plum + turquoise |
plannye :
1. sirih
2. cake in jar (kiutt)
3. kuih akok (wajib, saya kan org trg)
4. persalinan nikah
5. hmm
6. hmm
7. hmm
hah xpe la nanti saya fikir. mungkin lambat lagi kot sebab kan hmm tatau lah nk cakap camne.
di-basuh dan di-polish oleh
kasut-gombak
ketika jam berdetik pada
9:01 PM
1 tapak kasut melekat kat sini
Subscribe to:
Posts (Atom)


















